نحوه نصب انکر بولت

نحوه نصب انکر بولت

یکی از تجهیزات بسیار کاربردی جهت اتصالات در صنایع مختلف انواع انکرهای شیمیایی و مکانیکی است. نحوه نصب انکر بولت و استفاده از آن با توجه به نوع انکر بولت متفاوت است. در ادامه به نحوه نصب انکر بولت شیمیایی و سپس به نحوه نصب انکر بولت های مکانیکی یا همان رول بولت ها می پردازیم.

بیشتر بخوانید : انکر بولت چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

  • نحوه نصب انکر بولت های شیمیایی

برای اجرای انکر بولت شیمیایی از چسب‌ های شیمیایی (رزین) استفاده می ‌شود. چسب یا رزین در اجرای این نوع از انکر بولت ها موجب یک اتصال بسیار محکم خواهد که قادر است بارهایی با وزن بالا را نیز تحمل کند. نحوه نصب انکر بولت شیمیایی به این صورت است که ابتدا رزین یا چسب به داخل حفره تزریق می ‌شود، خروج هوا از حفرات بتن، موجب افزایش چشمگیر چسبندگی و توانایی باربری بتن می شود.

توجه داشته باشید که هنگام اجرای انکر بولت های شیمیایی محدودیتی برای قطر و عمق کاشت انکر بولت وجود ندارد و شما می توانید جهت افزایش توان باربری بتن  عمق حفره و قطر آن را افزایش دهید. نصب انکر بولت شیمیایی دارای مزیت های زیادی برای پروژه های صنعتی است که مهم ترین آنها عبارتند از:

– قابل استفاده در انواع سازه‌ ها با مقاومت‌ های گوناگون

– امکان استفاده تعداد زیادی انکر بولت با فاصله‌های خیلی نزدیک و فاصله کم از لبه در یک سازه

انواع چسب کاشت میلگرد هیلتی

پس از نصب انکر بولت‌های شیمیایی شما باید حدود 24 الی 48 ساعت صبر کنید تا برای تحمل بار به آمادگی لازم دست یابد. مراحل اصلی اجرای انکر بولت های شیمیایی عبارتند از:

1)  یک حفره با عمق و قطر متناسب با انکر بولت ایجاد نمایید:

به منظور نصب انکر بولت شیمیایی در وهله اول باید با استفاده از انواع ابزارمناسب نظیر مته ‌های بتن، دریل ‌های دستی و غیره، حفره ‌ای با عمق و قطر متناسب با انکر بولت ایجاد کنید. البته به منظور تنظیم میزان باربری در صورت لزوم امکان تغییر عمق و قطر حفره وجود دارد.

2) حفره را از گرد و خاک پاکسازی کنید:

در مرحله دوم شما باید داخل حفره را به صورت کامل از هر گونه گرد و خاک پاکسازی کنید. به منظور پاکسازی کامل حفره می توانید دستگاه مکش هوا استفاده کنید و سپس با فرچه سیمی یا جارو داخل حفره را تمیز کنید. برای تکمیل پاکسازی می توان مجددا از دستگاه مکش استفاده کرد. مرحله پاکسازی بسیار مهم است و عدم پاکسازی کامل موجب کاهش مقاومت و بابری خوهد شد.

3) چسب را تزریق کرده و انکر بولت را در حفره قرار دهید:

در این مرحله شما باید چسب مخصوص انکر بولت ‌های شیمیایی را در داخل حفره و به میزان دو سوم از تزریق کنید. در زمان تزریق چسب نازل را تا انتهای سوراخ هدایت کنید. این کار مانع از ایجاد فضاهای خالی و حفره می شود.

سپس انکر بولت را در حفره جای‌گذاری کنید. قبل از تزریق حتما به تاریخ انقضا و شرایط نگهداری مطلوب انکرهای شیمیایی توجه کنید. همچنین توجه داشته باشید که انکر بولت شیمیایی حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت بعد اماده بهره ‌برداری خواهد بود.

برای خرید انواع انکر بولت های شیمیایی و مکانیکی و همینطور  چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات ، نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان با این شرکت تماس بگیرید.

  • نحوه نصب انکر بولت های مکانیکی

برای نصب انکر بولت های مکانیکی از مهارهای مکانیکی یا همان رول بولت ‌ها استفاده می شود. رول بولت‌ با متریال و اشکال مختلفی مانند رول بولت غلافی، لگ شید، ضربه‌ای و دراپ موجود است و شما باید با توجه به نوع اتصال مورد نظر خود آنها را تهیه نمایید. اتصال این نوع از انکر بولت ها به بتن یا سایر مصالح پایه نیز از طریق نیروی انبساطی و اصطکاکی رول بولت‌ها صورت می گیرد.

توجه داشته باشید که انکرهای مکانیکی بلافاصله بعد از اتمام مراحل نصب قابلیت استفاده دارند اما همانطور که اشاره شد برای بهره برداری از انکرهای شیمیایی باید حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت صبر کنید تا به گیرش مطلوب دست یابد.

انواع انکرهای مکانیکی

در ادامه به نحوه نصب انکر بولت های مکانیکی اشاره می کنیم:

مرحله اول)  ابتدا باید با توجه به قطر و عمق کاشت مورد نظر با استفاده از مته الماسی، سوراخی در بتن یا سایر مصالح پایه ایجاد گردد.

مرحله دوم) در این مرحله باید هر گونه گرد و غبار و سایر آلاینده ها از روی سطح مورد نظر پاکسازی شود.

مرحله سوم) انکر بولت مکانیکی باید در داخل حفره ایجاد شده قرار بگیرد. برای این منظور انکر بولت باید توسط چکش‌های مخصوص، تا خط مشخص شده روی آن در حفره هدایت شود، بطوریکه که نگهدارنده با واشر و مهره در تماس باشد. برای اجرای انکر مکانیکی ضربه‌ای باید با چکشی که سایز متناسب با آن دارد ضرباتی به پین وارد کنید تا پین با انکر هم سطح شود.

نکته:  (هنگام اجرای انکر مکانیکی لگ شید انکر را از سر بسته آن در داخل سوراخ قرار دهید.)

مرحله چهارم)  در مرحله آخر به کمک یک آچار مخصوص مهره‌ها را سفت کنید تا سر مخروطی انکر بولت مکانیکی بیرون از حفره مشخص باشد.

تفاوت نحوه نصب انکر بولت های مکانیکی و شیمیایی

هر کدام از انواع انکرها مزایا و معایبی دارند و بسته به نوع پروژه مورد نظر می‌توان از آنها استفاده کرد. در ادامه به برخی نکات مهم هنگام انتخاب و نصب این انکرها می پردازیم. همچنان با شرکت ایران فیکست تولید کننده انواع انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان همراه باشید.

  • برای اجرای انکرهای شیمیایی محدودیت عمق کاشت وجود ندارد. اما در انکرهای مکانیکی سوراخ‌کاری باید به دقت و بر اساس نوع، اندازه و عمق انکر انجام شود.
  • نصب انکرهای شیمیایی از انکرهای مکانیکی دشوار تر است. زیرا هر اشتباهی که در نصب انکر شیمیایی انجام دهید می‌تواند قدرت باربری آن را تا حد زیادی کاهش دهد.
  • امکان نشت در انکر بولت های مکانیکی بیشتر از انکرهای شیمیایی است. زیرا بین نگهدارنده و انکر یک فاصله کمی وجود دارد.
  • تزریق چسب یا رزین در هنگام اجرای انکرهای شیمیایی از ایجاد فضا و حفره‌ جلوگیری می کند که این موضوع به افزایش قدرت چسبندگی و ایجاد مقاومت بیشتر این انکرها کمک می کند.
  • در شرایطی که مقاومت مصالح پایه قابل پیش‌بینی نیست یا انکرها در فواصل بسیار کم به کار می‌روند، استفاده از انکرهای شیمیایی توصیه می شود.
  • البته انکرهای شیمیایی به نسبت انکرهای مکانیکی از قیمت بالاتری برخوردار هستند.