البته توجه داشته باشید که همه رول بولت های گوه ای چنین رفتاری ندارند. مخصوصا نحوه ی عملکرد آنها در بتن ترک خورده با بتن ترک نخورده بسیار متفاوت است. در ادامه عملکرد این نوع رول بولت تحت شرایط بتن ترک خورده را مورد بررسی قرار می دهیم. استفاده از رول بولت های گوه ای

انکر های متفرقه

H-XPT / R-XPT انکر راول پلاگ

FAZ II / FBN II / FWA انکر فیشر

HST / HSA / HSV انکر هیلتی

برای استعلام قیمت و خرید انکر کوبشی گوه ای (STUD ANCHOR) با شماره: 09131000986 تماس بگیرید

انکرگوه ای یا انکر کوبه ای چیست؟ رول بولت HSA  / رول بولت HST/ رول بولت HSV/ رول بولت FAZ II/ رول بولت FBN II/ رول بولت FWA/ رول بولت H-XPT/ رول بولت R-XPT / STUD ANCHOR / WEDGE ANCHOR چه تفاوتی با هم دارند؟

رول بولت های گوه ای یا همان انکرهای کوبشی (WEDGE / STUD ANCHOR) از معمول ترین انواع انکر بولت ها می باشند و به طور گسترده ای در بسیاری از مشاغل و کاربردها مانند ساختمان‌سازی و انواع مشاغل مرتبط با صنایع مکانیکی، برقی، فولاد و فلز به کار می روند. هر تجارت استفاده متفاوتی از این رول بولت ها دارد. از کاربردهای بسیار معمول انکرهای گوه ای میتوان نصب انواع نردبان ها، راه پله های فلزی، نرده ‌های محافظ و پلیتهای شاسی کشی نما را نام برد.

در زیر شکل یک نمونه انکر گوه ای را میبینید:

انکر گوه ای تنها برای نصب در بتن مناسب است  و جهت نصب آن قطر سوراخکاری اولیه باید به اندازه سایز خود انکر باشد. بعد از سوراخکاری، انکر با ضربه چکش به داخل سوراخ کوبیده میشود. در این حالت غلاف گوه که تصویر بالا مشخص شده است در بتن گیر میکند و با کشیدن آن به بیرون، گوه فشار بیشتری به غلاف وارد میکند و آن را بازتر میکند و درگیری انکر در بتن بیشتر و بیشتر میشود. مکانیزم درگیری در انکر گوه ای ، به گونه ای است که پس از کوبیده شدن داخل سوراخ بتن دیگر امکان خارج کردن انکر از بتن وجود ندارد و در واقع برای نصب و محکم شدن انکر در بتن، حتی لازم نیست مهره آن را ببندیم.

یکی از مهم ترین مشخصه های رول بولت های گوه ای طیف گسترده ای از کاربردهای اتصال در بتن بدون ترک و بتن ترک خورده است. همچنین درگیری خود به خود در بتن احتمال اشتباه در نصب را در این مدل از انکرها کاهش میدهد. از دیگر مزایای کاربرد این انکر امکان نصب سریع و آسان آن است. تمامی مزایای برشمرده باعث شده این انکر پر مصرفترین رول بولت ساختمانی باشد.

جهت خرید انواع انکر بولت و رول بولت از برندهای مختلف با ما تماس بگیرید.  همچنین اگر برای پشتیبانی از سیستم لوله کشی و برقکشی ساختمان ها به تجهیزاتی همچون ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و سینی کابل در اصفهان نیاز دارید و یا به منظور تقویت سازه های بتنی به دنبال بهترین چسب کاشت میلگرد و  انکر بولت  مکانیکی و شیمیایی هستید با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

اهمیت رول بولت ها و انکر بولت ها چیست؟

به طور کلی انکر بولت های شیمیایی و مکانیکی (رول بولت ها) یکی از جزئیات بسیار ریز در ساخت و سازها در مرحله طراحی هستند که از نظر حجم و هزینه اجرایی بخش کوچکی را در بر می گیرند، اما می توانند تأثیر قابل توجهی بر ایمنی کلی کار و پروژه های ساختمانی شما داشته باشند.

انکر بولت ها نقش بسیار ویژه و مهمی در اتصال دو ماده مختلف (یعنی یک صفحه فلزی به یک بدنه بتنی) دارند. چالش بزرگ پیش روی تولید کنندگان انکر، تنوع شرایط اتصالات در پروژه هاست. زیرا شرایط پروژه در اغلب اوقات برای کاشت انکر مطلوب نیست، مثلا ممکن است فواصل لبه های کار کوتاه باشند، یا بتن ضخامت کافی نداشته باشد. در واقع پروژه ساختمانی فضایی برای انکرها در نظر نمیگیرد و این انکرها هستند که باید با شرایط موجود در سازه خود را وفق دهند. همین امر باعث می شود تنوع بسیار زیادی در ساخت انکرها به وجود بیاید تا بتواند تمام سناریو های ممکن را پوشش دهد. این مسئله در دید مصرف کننده چالش جدیدی را به وجود می آورد. اینکه چطور از میان این همه انکر بولت و  رول بولت، محصول مناسب برای کار خود را انتخاب کند. به همین منظور کارشناسان ما در ایران فیکست، تولید کننده انواع ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله ، چسب کاشت میلگرد و  انکر بولت  و سینی کابل در اصفهان آماده ارائه مشاوره رایگان به شما عزیزان می باشند.

ویژگی مهم استفاده از رول بولت های گوه ای چیست؟

رول بولت ها یا همان انکر بولت های مکانیکی انواع بسیار متنوعی دارند که معروف ترین آنها عبارتند از: انکر بولتهای گوه ای، انکر بولتهای انبساطی، انکر بولتهای داخل رزوه ساچمه ای در این میان انکر بولتهای گوه ای که به نام انکر بولت HSA هم شناخته میشوند، یکی از پرکاربردترین انواع رول بولت است. علت اینکه انکرهای گوه ای به نام HSA  شناخته میشوند این است که یکی از شناخته شده ترین برندهای انکربولت در ایران، هیلتی است و نام مخفف یکی از انکرهای گوه ای هیلتی HSA  می باشد. این باعث شده که اشتباها در کارگاه های ساختمانی به تمام برندهای انکر گوه ای، HSA  نامیده شوند.

 به طور کلی رول بولت های گوه ای از یک پیچ رزوه دار با یک مخروط در انتها، یک غلاف گوه کوتاه، یک واشر و یک مهره برای سفت کردن ساخته شده اند/

برای درک نحوه کار این نوع انکر بولت مکانیکی، نگاه دقیقتری به مکانیزم خود تنظیم انکر بولت گوه ای مفید است. پس از اینکه طبق روال معمول در نحوه نصب انکر بولت ها، سوراخ کردن و تمیز کردن سوراخ در بتن انجام شد، انکر بولت به داخل سوراخ کوبیده می شود. سپس صفحه فلزی یا هر عنصری که قرار است به بتن متصل شود روی انکر قرار می گیرد و در نهایت با سفت کردن مهره به مقدار گشتاور تعیین شده توسط سازنده (که به عنوان گشتاور نصب شناخته می شود) نصب به پایان می رسد.

توجه: اعمال گشتاور روی پیچ باعث می شود که بدنه انکر به سمت بیرون از سوراخ بتن حرکت کند. اما زائده های غلاف گوه (که در شکل زیر مشخص شده اند)در بتن گیر کرده و مانع از حرکت غلاف می شوند.

به این ترتیب مخروط گوه به داخل غلاف گوه کشیده شود. سپس غلاف تغییر شکل داده و منبسط می شود. انبساط غلاف باعث فشرده شدن آن به جداره سوراخ بتن می گردد. این نیروی شعاعی باعث میشود اصطکاک شدیدی بین غلاف گوه و جداره داخلی سوراخ بتن ایجاده شده و انکر در بتن گیر کند. در واقع به لطف فشار شعاعی ایجاد شده توسط انبساط و اصطکاک بین غلاف گوه و بتن، مقاومت کششی انکر فعال می شود.

البته توجه داشته باشید که همه رول بولت های گوه ای چنین رفتاری ندارند. مخصوصا نحوه ی عملکرد آنها در بتن ترک خورده با بتن ترک نخورده بسیار متفاوت است. در ادامه عملکرد این نوع رول بولت تحت شرایط بتن ترک خورده را مورد بررسی قرار می دهیم.

استفاده از رول بولت های گوه ای در بتن ترک خورده

تحت شرایط بتن ترک خورده، انکر بولتهایی که غلاف منبسط شونده آنها طراحی ویژه ای نداشته باشد، ممکن است پیش کشش لازم برای درگیری در بتن را از دست بدهند. معمولا این وضعیت در دوره سرویس دهی سازه بتنی اتفاق می افتد. زیرا در این زمان تغییرات باری که روی سازه بتنی اعمال می شود باعث حرکت ترک ها و باز و بسته شدن آنها می شود. رفتاری که غلاف انکر را در جای خود شل می نماید. این وضعیت در بدترین شرایط، می تواند منجر به رفتار کنترل نشده رول بولت یا حتی شکست اتصال شود.

برای این منظور باید از رول بولت هایی استفاده کرد که از طراحی خاص، خصوصا در شکل و جنس غلاف گوه بهره برده باشند. این انکرها باید از استانداردهای لازم برای اجرا در بتن ترک خورده برخوردار بوده و طی فرآیندهای تست استاندارد، صلاحیت کابرد آنها برای این منظور توسط مراجع ذی صلاح، آزمایش و تایید شده باشد. در غیر این صورت، پیش بینی عملکرد واقعی آنها در شرایط طراحی خاص می تواند دشوار باشد.

برای سفارش انواع ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله ، چسب کاشت میلگرد و  انکر بولت  و سینی کابل در اصفهان با ما تماس بگیرید.

به گشتاور نصب دقت کنید:

هنگام محکم کردن مهره انکر، باید گشتاور مناسبی به کار بگیرید. برای اینکار بهتر است از ترک متر برای بستن انکر استفاده کنید. متاسفانه این امر در اجرا بسیار سرسری گرفته میشود اما اعمال گشتاور مناسب برای اطمینان از اینکه گوه مخروطی به داخل غلاف کشیده شده و در موقعیت مناسب برای ایجاد نیروهای انبساطی مورد نیاز قرار گرفته، بسیار مهم است. مقدار این گشتاور بر حسب نوع انکر، سایز انکر و دیگر مشخصه های آن متفاوت است و حتما باید توسط تولید کننده انکر مشخص شود.

کم بودن گشتاور باعث می شود که گوه مخروطی در موقعیت نادرست قرار گیرد، یعنی به اندازه کافی به داخل غلاف منبسط شونده کشیده نشده باشد تا به در گیری مشخص شده در بتن دست یابد. در این صورت تنها زمانی که بار کششی خارجی اعمال می شود، انکر جابجا شده و مخروط در جهت درست کشیده می شود. به عبارت دیگر، انکر شل بوده و برای اینکه در جای خود قرار بگیرد به بارگذاری خارجی محتاج می شود. نتیجه این امر یک نصب با جابجایی پیش بینی نشده است.

از سوی دیگر، گشتاور بیش از حد نیز میتواند باعث مشکلاتی شود، علی الخصوص زمانی که نصب نزدیک به لبه آزاد بتن انجام می شود. گشتاور بیش از حد می شود که مخروط بیش از اندازه به داخل غلاف انبساط کشیده شود و غلاف با نیروی بسیار زیادی به جداره بتنی سوراخ فشرده می گردد. اگر انکر نزدیک به لبه آزاد بتن نصب نشده باشد، این نیروی انبساط اضافی احتمالا توسط حجم زیاد بتنی که در اطراف انکر وجود دارد، خنثی میشود. اما در صورت قرار گرفتن انکر در نزدیکی لبه آزاد،  ممکن است حجم بتن یه اندازه ای نباشد که بتواند این نیرو را تحمل کند و حتی قبل از بارگذاری اتصال، شکسته شود.

خطر دیگری که هنگامی که گشتاور بیش از حد میتواند ایجاد کند، آسیب دیدن یا حتی شکستن بدنه فولادی انکر در اثر این ممان پیچشی می باشد. نتیجه این آسیب افت واضح بار و شکست فولاد تحت کشش، برش، یا ترکیبی از نیروهای کششی و برشی است.

بنابراین برای حفظ امنیت، همیشه گشتاور مناسب را در اسناد پروژه و نقشه های خود ذکر کنید یا حتی در حین تنظیم آن را مستند کنید. همچنین اگر می توانید از ترک متر  برای اطمینان از سفت شدن صحیح انکر بولت استفاده نمایید.

نکات نهایی در خصوص رول بولت های HSA

رول بولت های HSA معمولاً در کاربردهای غیر سازه ای و سازه ای استفاده می شوند که در آن نیاز به دستیابی به مقاومت خوب با عمق تعبیه بیش از حد (حدود 150 میلی متر) در اتصالات با وزن متوسط است. در چنین شرایطی آنها به انکربولت های شیمیایی یا همان چسب کاشت میلگرد ترجیح داده می شوند. زیرا نصب آنها نیازی به انتظار برای زمان پخت ندارد. از طرف دیگر، استفاده از چسب کاشت میلگرد تزریقی زمانی مناسب تر است که تعبیه عمیق تر مورد نیاز باشد.