انواع چیدمان ساپورت لوله و کاربرد آنها

انواع چیدمان ساپورت لوله و کاربرد آنها

انتخاب دقیق و عاقلانه ساپورت لوله برای موفقیت یک پروژه بسیار مهم است. هنگامی که ما نیاز به پشتیبانی از لوله ها داریم که در آن جزئیات عملکردی یا ساخت و ساز با جزئیات موجود متفاوت است، یک ترتیب پشتیبانی خاص مورد نیاز است. به این ترتیب انتخاب ساپورت لوله و تکیه گاه مناسب باید هدف تمام مراحل طراحی و ساخت در پروژه باشد. در ادامه به انواع چیدمان ساپورت لوله و کاربرد آنها اشاره می کنیم.

چنانچه برای پشتیبانی صحیح از سیستم های لوله کشی و برقکشی ساختمان ها به تجهیزاتی همچون ساپورت تاسیسات، ساپورت لوله ، انکر بولت  و سینی کابل در اصفهان احتیاج دارید همین امروز با ما تماس بگیرید. محصولات این شرکت شامل ساپورت های پیش ساخته ، ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله ، چسب کاشت میلگرد ، انکر بولت ، سینی کابل و غیره است.

انواع چیدمان ساپورت لوله و کاربرد آنها

برخی از مهم ترین معیارهای انتخاب ساپورت تاسیسات و ساپوت لوله های صنعتی عبارتند از:

  • شرایط و فرآیند طراحی
  • جنس و ساختار لوله
  • بارهای لوله کشی
  • عایق کاری و روکش روی لوله
  • تنظیمات عمومی لوله کشی
  • نیروهای حرارتی، لحظه ای و شرایط جابجایی لوله ها
  • سهولت بهره برداری، بازرسی و نصب
  • بارهای گاه به گاه

در ادامه انواع چیدمان ساپورت لوله و کاربرد آنها را به طور مختصر مورد بررسی قرار می دهیم. همچنان با شرکت ایران فیکست تولید کننده انواع ساپورت تاسیسات، ساپورت لوله ، انکر بولت و سینی کابل در اصفهان همراه باشید.

ساپورت تاسیسات مدولار

  • ساپورت اسپرینگ هنگر / نگهدارنده های قوطی شکل

استفاده از ساپورت اسپرینگ هنگر یا هنگرهای فنری در فرآیندهای بحرانی و واحدهای نیروگاهی مانند نیروگاه های تولید برق کاملاً متداول است. خطوط لوله که در دمای بالا کار می کنند به دلیل انبساط حرارتی به سمت بالا/پایین حرکت می کنند (بسته به پیکربندی لوله). ساپورت لوله فوق در شرایط دمای بالا و فشار بالا مفید است زیرا دارای یک عنصر فنری است که در هنگام حرکت حرارتی لوله و بارهای مربوطه فشرده یا خم می شود.

بست ها و ساپورت های لوله سفت و سخت در چنین شرایطی کار نمی کنند و حتی ممکن است باعث خرابی شوند. اما ساپورت های فنری در هنگام انبساط یا انقباض لوله، پشتیبانی مداوم را ارائه می دهند. بنابراین برای به حداقل رساندن بار لوله کشی روی نازل ها، باید از تکیه گاه های فنری استفاده شود.

  • ساپورت سفت و سخت میله ای

توجه به انواع چیدمان ساپورت لوله و کاربرد آنها در هنگام انتخاب این تجهیزات بسیار مهم است. مهارهای استاتیک یا تکیه گاه سفت و سخت میله ای از انتقال حرکت (ناشی از تغییرات حرارتی یا ارتعاشی) روی لوله جلوگیری می کند. آویزهای میله ای در جهت عمودی پشتیبانی می کنند و امکان حرکت محدود در جهت افقی را فراهم می کنند.

این نوع ساپورت های سفت و سخت شامل گیره، مهره چشمی، میله عرضی و اتصالات می باشند. انتخاب ساپورت لوله میله ای به اندازه لوله، بار، دما، عایق، طول مونتاژ و غیره بستگی دارد. چیدمان آن بسیار ساده بوده و در پروژه های مختلف لوله کشی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه این نوع از ساپورت لوله و اتصالات با لولا و گیره همراه است، هیچ نیروی اصطکاک قابل توجهی وارد نمی شود. از این نوع ساپورت لوله برای انتقال بارهای لوله کشی بر روی سازه عمودی که در آن محدودیت فضا برای تامین تکیه گاه لوله در زیر وجود دارد، استفاده می شود و بواسطه آن هیچ فشاری بر روی لوله وارد نمی شود.

انواع نگه دارنده لوله تأسیساتی

  • Rigid Strut

Rigid Strut ها تجهیزات کششی و فشاری هستند که برای کاهش بار دینامیکی استفاده می شوند. آنها می توانند هر دو بار کششی و فشاری را در سیستم های خطوط لوله تحمل کنند. Rigid Strut ها را می توان در هر دو جهت عمودی و افقی ارائه کرد. انتخاب بستگی به اندازه لوله، بار، دما، عایق، طول مونتاژ دارد. این اتصالات در انواع سایزها و با انواع متریال ها در استانداردهای جهانی تولید می شوند. Rigid Strut در خطوط متصل به پمپ، توربین و کمپرسور در نزدیکی اتصالات نازل استفاده می شود.

  • مهاربندهای نوسانی

مهاربند نوسانی نوعی تجهیزات ساپورت لوله هستند که برای کنترل ارتعاش، جذب بارهای ضربه، هدایت یا مهار حرکت لوله ناشی از انبساط حرارتی و مهار خط لوله در برابر نوسان توصیه می شود. آنها حاوی فنرهایی هستند که هم در حالت کشش و هم در حالت فشرده سازی، نیروی مهاری ایجاد می کنند.

مهاربندهای نوسانی ضربه گیر هستند که تمام حرکت های ناشی از بارهای ناگهانی در سیستم لوله را متوقف می کنند. برای کاهش دامنه ارتعاش لوله، کاهش بار و کاهش حرکت کلی استفاده می شوند و از ارتعاش لوله ها در فرکانس تشدیدشان جلوگیری می کنند.

  • اسنابر هیدرولیکی و مکانیکی

اسنابرها ابزارهایی هستند که برای مهار حرکت لوله و تجهیزات در طول شرایط دینامیکی غیرعادی مانند رفت و آمدهای توربین، تخلیه دریچه ایمنی ، زلزله و بسته شدن سریع شیر و غیره استفاده می شوند.

  • ساپورت لوله کشویی

ساپورت لوله کشویی یک صفحه کشویی برای ایجاد ضریب اصطکاک کم بین عناصر ثابت نگهدارنده و اجزای متحرک برای کاهش نیروها/اصطکاک ناشی از انحراف لوله است. صفحات کشویی را می توان با استفاده از مواد مختلفی از جمله گرافیت و فولاد ضد زنگ بسته به استفاده از آنها ساخت.

ساپورت لوله کشویی

برای به حداقل رساندن بار لوله کشی بر روی نازل ها به دلیل اصطکاک، باید از تکیه گاه های کشویی استفاده شود. آنها به طور متنوعی برای پشتیبانی از لوله کشی به ویژه در تجهیزات سنگین مانند مخازن تحت فشار و اعضای فولادی سازه ای استفاده می شوند.

چگونه از سیستم های لوله کشی پشتیبانی کنیم؟

رایج ترین راه حل برای پشتیبانی و محافظت سیستم های لوله کشی استفاده از ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و انواع آویز لوله و بند لوله است. تکیه گاه های لوله وسیله ای سفت و سخت هستند که حرکت لوله را در هر سه بعد به طور کامل محدود می کنند و در عین حال بارهای وزنی، جانبی و رانش را تحمل می کنند. این تجهیزات برای جلوگیری از چرخش و جابجایی لوله در نقطه استفاده طراحی شده اند.  انواع چیدمان ساپورت لوله و کاربرد آنها متفاوت است بنابراین قبل از تهیه این تجهیزات حتما مورد استفاده ی آنها را در نظر بگیرید.

آیا به دنبال خدمات مهندسی طراحی ساپورت لوله و ساپورت تاسیسات برای سیستم های لوله کشی هستید؟ برای این منظور با متخصصان ما در شرکت ایران فیکست تماس بگیرید. این شرکت طراح انواع ساپورت تاسیسات، ساپورت لوله ، چسب کاشت میلگرد ،  انکر بولت  و سینی کابل در اصفهان می باشد.

منبع: www.rishabheng.com