انکر بولت شیمیایی چیست؟ مزیت آن نسبت به انکر مکانیکی کدام است؟

انکر بولت شیمیایی

در صنایع مختلف برای انجام پروژه های گوناگون از ابزارهای و تکنیک های گسترده ای استفاده می شود. امروزه تکنولوژی به قدری پیشرفت کرده است که حتی کوچکترین ابزارها نیز گاهی اوقات می تواندد وظایف حیاتی و مهمی همچون افزایش ایمنی و نصب سازه ها را در صنایع گوناگون بر عهده بگیرند. انواع انکر بولت اعم از انکر بولت شیمیایی و انکربولت مکانیکی یکی از این ابزارهاست که برای تقویت سازه های بتنی و استحکام بخشی بسیار کاربرد دارند.

انکر بولت در لغت بست و سفت کردن معنا می شود و اصطلاح کاشت نیز به معنای قرار دادن میلگرد یا هر عنصر فولادی دیگر در بتن یا مصالح ساختمانی است. انکر بولت های مکانیکی را می توان نوعی پیچ برای اتصال در نظر گرفت زیرا وظیفه آنها اتصال سطوح به یکدیگر است و برای تعمیر مصالح فولادی استفاده می شود. اما انکر بولت های شیمیایی که چسب کاشت میلگرد نیز نامیده می شوند، باعث افزایش مقاومت باربری بتن و ایجاد چسبندگی بین بتن و میلگرد می شوند. هیچ محدودیتی برای نصب انکر بولت های شیمیایی وجود ندارد و مهندسان ساختمان از آنها در اعماق و قطرهای مختلف استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید: انکر بولت چیست؟ چه کاربردهایی دارد؟

چنانچه برای پشتیبانی صحیح از سیستم های لوله کشی و برقکشی ساختمان ها به تجهیزاتی همچون ساپورت تاسیسات، ساپورت لوله ، انکر بولت  و سینی کابل در اصفهان احتیاج دارید همین امروز با ما تماس بگیرید. محصولات این شرکت شامل ساپورت های پیش ساخته ، ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله ، چسب کاشت میلگرد ، انکر بولت ، سینی کابل و غیره است.

 روش چسبندگی مناسب انکر بولت های شیمیایی

انکر بولت شیمیایی معمولاً در صنعت با اصطلاحاتی مانند چسب کاشت میلگرد یا چسب بتن و رزین اپوکسی شناخته می شوند. انکر بولت های شیمیایی موجب افزایش خاصیت چسبندگی میلگرد به مواد پایه پس از کاشت شده و در نتیجه منجر به افزایش ظرفیت باربری بتن می شود. به طور کلی می توان گفت انکرینگ شیمیایی تکنیکی است که به جهت تقویت سازه های بتن و اضافه کردن میلگرد استفاده می شود که نسبت به انکرینگ مکانیکی از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار است.

رزین اپوکسی و کاربرد آن به عنوان چسب کاشت میلگرد

انکرهای شیمیایی یا رزینی اصطلاحات عمومی مربوط به لنگرهای فولادی هستند که با استفاده از یک سیستم چسب مبتنی بر رزین به یک بستر (معمولاً بتن) متصل می‌ شوند. برای سفارش چسب کاشت میلگرد همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید. این شرکت تولید کننده انواع تجهیزات دیگر همچون ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله ، انکر بولت  و سینی کابل در اصفهان است.

مزیت استفاده از انکر بولت شیمیایی نسبت به انکر بولت مکانیکی چیست؟

انکر بولت شیمیایی به شما این فرصت را می دهد که در طول زمان باز بودن مواد شیمیایی، برخی تنظیمات جزئی را در آن ایجاد کنید، در حالی که یک انکر بولت مکانیکی برای تصحیح عمق و زاویه هر بار نیاز به سوراخ کاری دارد که به صورت میلی متری کامل حفر شود. از طرف دیگر ماهیت غیر منبسط شونده میله ای که با انکر بولت شیمیایی یا چسب کاشت میلگرد نگه داشته می شود، احتمال ترک خوردن بتنِ اطراف را به شدت کاهش می دهد. از انکر شیمیایی علاوه بر کاشت میلگرد می توان برای ترمیم ترک های بنایی مانند آجر، سنگ کاری یا بتن نیز استفاده کرد.

یکی دیگر از مزایای انکر بولت شیمیایی این است که تقریباً عمق تعبیه نامحدودی دارد، بنابراین می توان هر طول میله را در سوراخ قرار داده تا ظرفیت بار افزایش یابد. بنابراین اگر از سوراخی با قطر بزرگتر با میله ضخیم تر استفاده کنید، می توانید ظرفیت بار را به میزان دلخواه خود افزایش دهید. این درحالی است که با انکر بولت مکانیکی این خاصیت وجود ندارد. انکر بولت مکانیکی دارای محدودیت های ظرفیت بار است و فقط با قطر و طول از پیش تعیین شده کار می کند.

اما با این وجود نقطه ضعف انکرهای شیمیایی برای برخی از پیمانکاران این است که نصب آنها پیچیده تر است و عادت های نادرست نصب می تواند ظرفیت انکر را به خطر بیندازد. بنابراین پیروی از روش های صحیح نصب هنگام استفاده از آنها بسیار مهم است. برای سفارش چسب کاشت میلگرد همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید. این شرکت تولید کننده انواع تجهیزات دیگر همچون ساپورت تاسیسات، ساپورت لوله ، انکر بولت  و سینی کابل در اصفهان است.

مراحل و ضوابط کاشت میلگرد

چند نوع انکر شیمیایی وجود دارد؟

انکر شیمیایی یا چسب کاشت میلگرد از دو مایع تشکیل شده اند – یک رزین و یک سخت کننده – که با هم مخلوط می شوند و هنگامی که از طریق نازل میکسر پمپ می شوند فعال می شوند. در اینجا سه ​​نوع اصلی انکر بولت شیمیایی موجود در بازار را معرفی می کنیم:

– رزین پلی استر – این یک رزین اقتصادی و همه منظوره برای مهار بارهای متوسط ​​است. یک انکر شیمیایی مناسب و روزمره برای بلوک های بتنی یا آجرکاری.

– رزین سوپر هیبرید (بدون استایرن) – رزین با کارایی بالا و بدون مواد افزودنی یا حلال. محصولی سازگار با محیط زیست و کم بو که برای استفاده در داخل خانه و فضاهای بسته ایمن تر است.

– رزین اپوکسی خالص – قوی ترین رزین برای کاربردهای ساختاری و بارهای بسیار سنگین. قابل استفاده با مواد نیمه جامد (مانند بتن مرطوب) و در محیط های سخت.

– رزین زمستانی خالص Vinylester – طراحی شده برای استفاده در دماهای پایین، با زمان پخت سریع‌تر و فرمول کار آسان‌تر. برای استفاده با اکثر مصالح ساختمانی

برای سفارش چسب کاشت میلگرد همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید. این شرکت تولید کننده انواع تجهیزات دیگر همچون ساپورت تاسیسات، ساپورت لوله ، انکر بولت  و سینی کابل در اصفهان است

منبع: برگرفته از allfasteners.com.au و fastfixtechnology.com