نحوه نصب سینی کابل چگونه است؟

نحوه نصب سینی کابل چگونه است؟

مدت هاست، استفاده از سینی کابل و نردبان کابل به عنوان یک سازه سخت برای پشتیبانی از کابل ها، رشد چشمگیری داشته است. در واقع این المانها جزئی از سیستم ساپورت تاسیسات هستند. همزمان با افزایش نیاز به نصب کابل های بزرگتر و طولانی تر، طراحان و نصاب ها به طور مستمر با چالش های سختی در چیدمان و نصب کابل ها در نردبان کابل یا سینی کابل مواجه هستند. به همین خاطر آنها باید از قبل نحوه نصب سینی کابل و استاندارهای لازم آن را بدانند تا اطمینان حاصل شود که نصب موفق در محدوده های شناخته شده انجام می شود.

استفاده از نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان و سایر شهرهای دیگر به‌عنوان مسیری برای هدایت کابل‌های برق ساختمان ها و صنایع گوناگون در حال گسترش است. با این رشد در استفاده از سینی کابل، آگاهی از نحوه نصب سینی کابل به صورت کاملا صحیح و بی خطر، در رویه های مختلف صنعتی بسیار مهم خواهد بود. به همین خاطر در ادامه به نحوه نصب صحیح سینی کابل می پردازیم.

اگر برای پشتیبانی از سیستم لوله کشی و برقکشی ساختمان ها به تجهیزاتی همچون ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و سینی کابل در اصفهان نیاز دارید و یا به منظور تقویت سازه های بتنی به دنبال بهترین چسب کاشت میلگرد و  انکر بولت مکانیکی و شیمیایی هستید با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

نحوه نصب سینی کابل چگونه است؟  

برای نصب صحیح سینی کابل باید کلیه محدودیت های کابل ها در نصب مانند کشش، فشار دیواره جانبی و حداقل شعاع خمشی رعایت شوند. همچنین توجه داشته باشید که چیدمان سینی کابل باید محدودیت های طراحی کابل و همینطور محدودیتهای اجرایی هنگام نصب را نیز در نظر بگیرد. هر گونه برنامه ریزی اشتباه در حین نصب منجر به محافظت ناکافی از سیستم سیم کشی برق شده و در نتیجه احتمال آسیب به این سیستم افزایش می یابد. بنابراین اولین مرحله برای نصب سینی کابلها، مطالعه دقیق نقشه های طراحی شده و بررسی امکان اجرای آن در کارگاه است. در این مرحله باید ابتدا طراحی سینی کابلها از نظر تعداد، ابعاد، چیدمان و مسیر باتوجه به استانداردهای موجود چک شود. از آنجا که در مبحث 13 مقررات ملی در مورد طراحی و نصب سینی کابل توصیه ای نشده باید از استانداردهای بین المللی مانند  NEMA VE-1 و NEMA VE-2  استفاده کرد. رعایت دقیق کلیه فاکتورهای مربوط به ایمنی سینی کابل برق بسیار مهم است. مثلا چنانچه قرار است سینی های کابل در محیطی با امکان وجود تنش و لرزش نصب شوند، باید بر اساس همین فاکتورها طراحی شده باشند تا بتوان از هر گونه حوادث احتمالی جلوگیری کرد.

از دیگر فاکتورهایی که هنگام طراحی این سینی ها باید لحاظ شود، میزان مقاومت آنها در برابر خطراتی همچون اشتعال و آتش سوزی و یا احتمال انتشار آتش بین سینی های مجاور است. برای جلوگیری از این خطرات هنگام نصب سینی کابل، جنس کابل ها، طرح سینی های برق، سیستم ضد آتش و سیستم تهویه مجموعه مورد بررسی قرار می گیرد.

انواع سینی کابل

پس از چک کردن طراحی سینی کابل، باید تداخل آنرا با تاسیسات مکانیکی و تغییرات احتمالی معماری بررسی کرد. رعایت فواصل توصیه شده در استانداردها در این مرحله بسیار ضروری ست.

در نهایت نحوه ساپورت گذاری و مراحل نصب سینی کابل و نصب کابلها داخل سینی باید مرور شوند تا هنگام اجرا کارها به هم گره نخورد.

پیشنهاد میکنیم هنگام سفارش سینی کابل در اصفهان حتما در رابطه با محیط نصب سینی کابل و نیازهای پروژه با کارشناسان شرکت ایران فیکست صحبت نمایید تا آنها بتواند مناسب ترین سینی کابل را دراختیار شما قرار دهند.

در ادامه به نحوه نصب سینی کابل می پردازیم:

دستور العمل های لازم برای نصب سینی کابل

همانطور که اشاره شد افرادی که قصد نصب سینی کابل در پروژه های ساختمانی مختلف را دارند باید طراحی سیستم سینی کابل را بر اساس NEC ماده 392،NEMA VE 1 ، IEC 61537 انجام دهند. علاوه بر این پیروی از شیوه های کاری ایمن که شرح آن در NFPA 70E و NEMA VE 2 آمده است بسیار مهم است. با این حال ما در ادامه به برخی از دستور العمل های لازم برای نصب سینی کابل  اشاره خواهیم کرد.

اما توصیه می شود این کار حتما توسط یک پیمانکار برق معتبر که از کلیه شیوه ها و استاندارد های ساخت، طراحی و ایمنی سینی برق و تجهیزات الکتریکی مطلع است انجام شود. در صورتی که برای پشتیبانی از کابل کشی و برقکشی ساختمان ها به تجهیزاتی همچون سینی کابل در اصفهان نیاز دارید با این شرکت تماس بگیرید.

مرحله 1) نوع کابل برق را بررسی کنید:

شما باید جنس و مدل سینی کابل را بر اساس نوع کابل برق که قرار است در آن قرار بگیرد انتخاب کنید. برای مثال طبق ماده NEC318، برای نصب سیم و کابل های شبکه و دیتا می توان از هر نوع سینی کابل استانداردی استفاده نمود. اما برای نصب کابل های فشار قوی به علت گرما زیادی که در اثر عبور جریان از این کابل ها ایجاد می شود باید فقط از نردبان کابل یا سینی کابل مشبک و دارای تهویه و گردش هوای مناسب استفاده کرد.

جهت نصب سیم و کابل های انعطاف پذیر و یا کابل های مخابراتی و شبکه نیز از سینی های بدون پانچ استفاده می شود. اگر کابل های برق حساس هستند مثل کابل های فیبر نوری، باید آنها را در سینی های برق ساده و بدون پانچ نصب کنید تا به دور از آسیب های محیطی قرار بگیرند.

مرحله 2) سیستم ساپورت تجهیزات را نصب کنید:

روش های گوناگونی برای پشتیبانی از سینی های برق وجود دارد. اما معمولترین نحوه نصب سینی کابل به دو شکل سقفی و یا دیواری می باشد. برای ساپورت کردن سینی کابلها به صورت دیواری باید از براکتها استفاده نماییم. براکت یا دستک یک ساپورت افقی است که یک سر آن دارای پلیتی برای نصب به دیواره است. ابعاد و اندازه های این ساپورت کاملا سفارشی بوده و بستگی به وزن سینی کابلی که روی آن قرار میگیرد دارد.

نمونه ای از ساپورت تاسیسات

جهت مشاوره در مورد ابعاد و نوع براکت مورد نیاز و همچنین سفارش ساخت آن و همینطور تامین انواع  ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و سینی کابل در اصفهان  با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

براکتها باید توسط انواع انکر بولت و رول بولت به دیواره متصل شوند و بعد سینی کابل روی آنها نصب گردد. توجه داشته باشید که سینی های کابل باید کاملا محکم و ایمن نصب شوند تا از استحکام کافی برای تحمل بار کابل های برق و سیستم سیم کشی برخوردار باشند.

شما حتما باید به هر گونه بار اضافی احتمالی که ممکن است در آینده به این سیستم اضافه شود توجه کنید و بر اساس آن سیستم پشتیبانی و سینی های کابل را نصب کنید.

مرحله 3) شاخه های سینی کابل را نصب کنید:

پس از اینکه سیستم ساپورت برای نصب سینی کابل در محل مناسب قرار گرفت، شاخه های سینی کابل بر روی آن نصب می شود. معمولا توصیه می شود شاخه های سینی را به گونه ای قرار دهید که تکیه گاه ها در میانه های سینی قرار بگیرند. این چیدمان باعث افزایش حداکثری استحکام و مقاومت سینی برق خواهد شد.

در این مرحله به نصب سینی کابل رسیده ایم. شما باید یک شاخه از سینی کابل را بر روی دو قطعه براکت قرار داده و دقت کنید که انتهای هر شاخه مستقیماً روی تکیه گاه نباشد. درصورتی که فاصله در نظر گرفته شده برای پشتیبانی با طول یک شاخه از سینی ها یکسان است شما باید دو قطعه را توسط رابط سینی کابل برای این مرحله به هم وصل کنید و سپس مرحله قبلی را انجام دهید.

 مرحله 4) کابل ها را جدا کنید:

به منظور جدا کردن انواع کابل و سیم های مورد استفاده در سینی های کابل می توانید از دیواره جداکننده (دیوایدر) استفاده کنید. طبق استاندارد مربوطه  NEC 318-6 (f)  استفاده از دیوایدر برای کابل های بالای 600 ولت که در یک سینی کابل نصب شده اند لازم است. اما برای زمانی که کابل های نوع MC با ولتاژ کمتر از 600 ولت در سینی برق با کابل های 600 ولت یا کمتر نصب می شوند، هیچگونه مانع یا جدا کننده ای احتیاج نیست. جنس دیوایدر ها باید با جنس سینی برق یکسان باشد و ارتفاع آنها نیز باید با ارتفاع لبه سینی مطابقت داشته باشد.

مرحله 5) به محدودیت فضای نصب دقت کنید:

هنگام سفارش سینی کابل در اصفهان و شهرهای دیگر شما باید به هر گونه محدودیتی که مانع از نصب دقیق سینی برق می شود توجه نمایید و حتما عرض، طول و ارتفاع سینی ها را دقیق انتخاب کنید. همچنین به منظور نصب سیستم های پشتیبانی و همینطور دسترسی راحت تر به کابل ها باید حتما فاصله کافی وجود داشته باشد.

انواع ساپورت سینی کابل

– شعاع خمش ایده آل جهت اتصالات سینی برق به طور معمول برابر با شعاع خمش و انعطاف پذیری کابل هایی تعیین می شود که باید در سینی قرار بگیرند. (حداقل میزان خمش در مشخصات فنی کابل ها توسط تولید کنندگان ذکر می شود.)

– یکی دیگر از نکات مربوط به نحوه نصب سینی کابل این است که شعاع اتصالات سینی ها باید مساوی یا بزرگتر از حداقل شعاع خم شدن بزرگترین کابلی باشد که ممکن است نصب شود.

– همچنین اگر قرار است چندین کابل در یک سینی برق قرار داده شوند، می توان شعاع خم شدن بیشتری را جهت سهولت در نصب کابل در نظر گرفت.

شما عزیزان می توانید کلیه دستورالعمل های نحوه نصب سینی کابل را در  NEMA VE 2 دنبال کنید. برای سفارش چسب کاشت میلگرد ،  انکر بولت ، ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و سینی کابل در اصفهان با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.