تست کشش انکر

تست کشش انکر

برای آگاهی از شرایط سازه های در حال ساخت ابتدا باید از نوع و کیفیت متریال مورد استفاده در ساخت مطمئن شد. شناخت کیفیت مواد و متریال مورد استفاده در ساخت و ساز تنها با انجام آزمایش های مختلف امکان پذیر است. از این رو روش ها و آیین نامه های مختلفی به جهت راهنمایی مهندسان و سازندگان تدوین شده تا رعایت مقررات آسان و امکان پذیر شود. به کمک این قواعد می توان آزمون های مناسبی را بر روی مصالح مختلف ساختمانی انجام داد تا از کیفیت مواد مطمئن شد، یکی از این موارد تست کشش انکر بولت است که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.

شایان ذکر است طراحی انکر ها و کاشت آرماتور به منظور مقاصد مقاوم سازی و یا گسترده کردن سازه ها انجام می گردد. در ارتباط با میلگردهای کاشته شده در بتن نیز کیفیت انکرهای شیمیایی مورد استفاده یکی از عوامل مهم در ارتباط با نتیجه نهایی حاصل از کشش میلگرد است.

از این رو تست کشش انکر های شیمیایی یکی از آزمایش های مهم در بررسی مقاومت سازه ها است و تست کشش باید با دقت بالایی صورت پذیرد. سرعت انجام تست کشش انکرهای شیمیایی و روند انجام آن باید توسط اپراتور به روش صحیحی کنترل گردد تا نتایج دقیقی را به دنبال داشته باشد.

تست کشش انکر

به طور کلی تست کشش یکی از تست های رایج در ساختمان سازی است که برای اطمینان از خواص مکانیکی مواد و متریال مورد استفاده در سازه از جمله میلگردها کاربرد دارد. واژه انکر بولت و رول بولت که در حوزه تاسیسات و سازه ساختمان استفاده می شود در واقع به تجهیزاتی اطلاق میشود که امکانی برای بستن دیگر اجسام به بدنه ساختمان (بیس متریال) را ایجاد کند. به این ترتیب تست کشش انکر بولت و رول بولت برای اطمینان از میزان استحکام و مقاومت انکر بولت در سازه است.

تست کشش انکر معمولا تا نقطه گسیختگی بر روی متریال انجام می شود و به همین خاطر به عنوان یک آزمون مخرب شناخته می شود. این آزمون به صورت کاملا تصادفی بر روی یک نمونه انجام می شود و در نهایت نتایج حاصل از آن به محصولات هم ردیف تعمیم داده می شود. برای اینکه انکر بولت و رول بولت در تست کشش انکر در سازه موفق عمل کنند باید از ابتدا به درستی انتخاب شوند. برای این منظور باید به فاکتورهایی همچون شرایط محیطی و آب‌ و هوایی، نوع مصالح پایه، شرایط اجرا، قطر انکر بولت ، عمق کاشت،  فاصله انکر بولت ها از هم و از لبه مصالح پایه و همینطور میزان بار و نوع بار توجه گردد.

برای مثال میزان باری که انکر بولت می تواند تحمل کند بین ۱۰ تا ۱۵۰۰۰ است. بنابراین بسته به نوع کاربرد و محل آن، انکر بولت با میزان بار موردنظر انتخاب می‌شود تا در تست کشش انکرهای شیمیایی نیز به خوبی عمل کند. همچنین به طور کلی بارهایی که به انکر بولت وارد می‌ شوند به دو دسته بارهای استاتیکی و بارهای دینامیکی تقسیم می ‌گردند که در ادامه در خصوص آنها توضیح خواهیم داد:

  • بارهای استاتیکی:

بارهای استاتیکی به مجموعه بارهای ایستا و ثابتی اشاره دارد که در طول زمان بدون هیچ تغییری به سازه وارد می ‌شوند. معمولا همه انکر بولت‌ ها این بارها را تحمل می‌ کنند.

  • بارهای دینامیکی:

بارهای دینامیکی همانطور که از اسم آنها مشخص است در طول زمان کم و زیاد شده و در نتیجه می توانند بر روی سازه تاثیرگذار باشند. این نوع بارها شامل شوک، زلزله و خستگی هستند که ممکن است به صورت ناگهانی مانند یک انفجار به سازه وارد شده و در نتیجه منجر به خرابی یا نابودی بخشی از سازه گردند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با نحوه انجام تست کشش انکر و کاشت آرماتور در بتن با کارشناسان گروه تخصصی ایران فیکست در تماس باشید.

تست کشش میلگرد

تست کشش میلگرد نیز با رعایت ضوابط خاصی انجام می شود تا نتایج نهایی آن که شامل نمودار تنش-کرنش است، دقیق به دست آید. این نمودار در واقع از میانگین استاندارد از آزمایش های صورت گرفته بر روی نمونه ها به دست می آید و شامل اطلاعاتی از جمله مدول الاستیسیته، تنش تسلیم، تنش نهایی، کرنش تسلیم و کرنش نهایی میلگردها است. این تست کشش معمولا با هدف محاسبه تنش نهایی قابل تحمل توسط میلگرد کاشته شده تحت نیروی کشش انجام می شود.

به همین خاطر برای انجام تست کشش میلگرد به استفاده از تجهیزات پیشرفته نیازی نیست و با کمک یک جک هیدرولیکی نیز می توان این آزمایش را انجام داد. شما با تقسیم خروجی این آزمایش یعنی نیروی نهایی تحمل شده توسط میلگرد بر سطح مقطع می توانید تنش نهایی را محاسبه نمایید.

  • دستگاه تست کشش انکر و میلگرد

روش کار با دستگاه تست کشش میلگرد با توجه به ویژگی هایی مانند نوع دستگاه، برند آن و همچنین سال تولید آن متفاوت می باشد. در هر صورت شما با مطالعه دفترچه راهنمای مربوط به این دستگاه ها می توانید اطلاعات لازم برای کار با دستگاه را به دست آورید. خروجی بیشتر این دستگاه ها معمولا به کمک رایانه به دست آمده و تنها کافی است در مقاطع زمانی مختلف آن را کالیبره نمود.

دستگاه های تست کشش میلگرد کاشته شده معمولا ساختار آسانی دارند. زیرا خروجی به دست آمده از این دستگاه ها بسیار محدودتر بوده و تنها نیروی نهایی را محاسبه می کند. به این ترتیب ، عملکرد آن ها نیز ساده تر می باشد. این دستگاه ها شامل یک فک نگه دارنده است که میلگرد درون آن بسته می شود و همینطور یک سیستم هیدرولیک که به آن متصل شده است.

این سیستم هیدرولیک از یک اهرم با عملکردی مانند تلمبه برخوردار است که اپراتور با وارد کردن نیرو به دستگیره، موجب پمپاژ روغن درون سیلندر شده و نیروی کششی را به مرور زمان افزایش می دهد. شما می توانید نیروی وارده در هر لحظه را از عقربه متصل به دستگاه مشاهده نمایید. در نهایت هنگامی که تنش نهایی اتفاق افتاده و شکست روی دهد عقربه متحرک دستگاه به صفر باز گشته و عقربه ثابت که عقربه متحرک دستگاه آن را جلو برده روی نیروی نهایی وارده متوقف می شود که این نیرو قابل مشاهده و خواندن است.