لوله برق چیست؟

لوله برق چیست؟

ساختن یک ساختمان اداری، تجاری یا مسکونی مستلزم اجرای ملزومات و سیستم های گوناگونی است. اجرای سیستم برق و روشنایی یکی از مهم ترین مراحل ساخت و ساز به شمار می رود. لوله برق و اتصالات برق نقش بسیار مهمی در محافظت و نگهداری طولانی مدت از سیستم برق یک ساختمان دارند. لوله برق از سیم و کابل‌ های موجود در ساختمان در برابر خطرات ناشی از پوسیدگی، پارگی، اتصال و غیره محفاظت می‌ کند. برای بررسی انواع لوله های برق و دیگر تجهیزات مرتبط با ساختمان سازی مانند سینی کابل ، نردبان کابل ، ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و غیره پیشنهاد می کنیم به مقالات وب سایت ایران فیکست سر بزنید.

شایان ذکر است که تجهیزات مورد استفاده در سیم کشی برق ساختمان بسیار متنوع هستند و شامل انواع لوله های برق و تجهیزات وابسته نظیر سینی کابل ، نردبان کابل و غیره می شوند. هر کدام از این تجهیزات در محل یا موقعیت ‌های مختلف، کاربرد خاص خود را دارند.  داشتن اطلاعات یا دانش کافی در این زمینه و شناخت بهتر و جامع تر محصولات و کاربردهای آنها باعث می شود تا شما بهترین و مناسب ترین محصول را تهیه نمایید.

برای انتخاب بهترین تجهیزات لوله کشی و برقکشی ساختمان می توانید از متخصصان ما در شرکت ایران فیکست تولید کننده انواع ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان نیز کمک بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص لوله های برق ادامه مطلب را دنبال کنید.

لوله برق چیست؟

برای خرید مطمئن ملزومات برقکشی ساختمان، کسب اطلاعات در خصوص انواع لوله برق و کاربرد آنها و همینطور دیگر تجهیزات مرتبط با سیستم برق کشی ساختمان مانند ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله ، نردبان کابل و سینی کابل لازم است. در همین راستا ابتدا می خواهیم بررسی کنیم که لوله برق چیست؟

اولین گام در سیم کشی محیط های مسکونی و تجاری تصمیم گیری برای نوع سیم کشی مورد استفاده است. مثلا سیم کشی ساختمان به دو صورت روکار یا توکار انجام می شود. اگر قبل از هر اقدام نوع سیم کشی مناسب را در نظر بگیرید، سیم کشی آسان تر شده و ناهماهنگی در کار کمتر می شود. اما پس از انتخاب روش سیم کشی، باید کاندوئیت مناسب انتخاب شود.

لوله‌ های برق در واقع محصولاتی هستند که برای تعیین مسیر عبور سیم و کابل برق در ساختمان و رساندن جریان الکتریکی از منبع تغذیه اصلی به مصرف کنندگان کاربرد دارند. از طرفی این محصولات از بدنه بسیار مقاوم و بادوامی ساخته می شوند تا از سیم و اتصالات برقی موجود در ساختمان به خوبی در طی سال ها محافظت کنند.

کاندوئیت یا همان مجرای الکتریکی می تواند پلاستیکی یا فلزی باشد. این لوله ها در کنار سایر تجهیزات مرتبط مانند سینی کابل و نردبان کابل، از کابل‌ های برق ساختمان محافظت کرده و مانع از تماس رطوبت با آن می شود. در ادامه به انواع کاندوئیت ها و اتصالات مربوط به انها می پردازیم.

برای انتخاب بهترین تجهیزات لوله کشی و برقکشی ساختمان می توانید با متخصصان ما در شرکت ایران فیکست تولید کننده انواع ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات ، نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان تماس بگیرید.

لوله برق چیست؟

بررسی انواع کاندوئیت ها

معمولا در دیواره‌ یا کف ساختمان های مسکونی، تجاری، ورزشی و غیره از طریق اتصالات، لوله‌هایی به جهت پوشش امن سیم‌های رسانای برق قرار می دهند. این لوله ها نه تنها به ایمنی برقکشی ساختمان و جلوگیری از صدمات ناشی از برخورد برق با انسان کمک می کتند بلکه برای نظم دادن به کابل ها و سیم‌کشی‌ های ساختمان و همینطور جلوگیری از آسیب به آنها نیز بسیار کاربرد دارند.

کاندوئیت ها ، از انواع مختلف با متریال های ساخت گوناگون در بازار وجود دارند که پرکاربردترین آنها عبارتند از:

  • کاندوئیت فولادی

کاندوئیت های فولادی به دو صورت رو کار و توکار قابل استفاده هستند. این لوله های برق در برابر ضربه و خوردگی بسیار مقاوم بوده و ضد گرد و غبار هستند. اما با این وجود در برابر زنگ زدگی چندان مقاوم نیستند. برای اینکه بتوان از لوله برق فولادی در قسمت های مختلف ساختمان استفاده نمود این لوله‌ ها را توسط دستگاه خم می کنند.

  • کاندوئیت گالوانیزه

لوله های برق گالوانیزه در دو نوع سرد و گرم موجود هستند. این لوله ها با پوششی از روی و کادمیم، در برابر زنگ ‌زدگی مقاوم می‌ شوند. لوله های برق گالوانیزه به صورت تو کار و زیر گچ مورد استفاده قرار می گیرند.

  • کاندوئیت پلی اتیلن

لوله‌ های پلاستیکی پلی اتیلن که برای کابل برق مورد استفاده قرار می گیرند از مقاومت نسبتا بالایی برخوردار بوده و نسبت به لوله ‌های پی وی سی گران ترند.

  • کاندوئیت پلی آمید

پلی آمیدها لوله‌های سبک و قابل انعطافی هستند که در بیش از نیمی از ساختمان ها به کار رفته و نسبت به انواع دیگر لوله برق، ارزان‌تر و کم ‌هزینه‌ترمی باشند. اما به دلیل قابلیت اشتعال پذیری این نوع لوله باید در مکان بسیار مناسبی از آن استفاده شود.

  • کاندوئیت پی وی سی

این نوع از کاندوئیت ها بیشتر برای استفاده در سقف ‌های بتنی کاربرد دارند. با وجود اینکه لوله های پی وی سی برق ضربه پذیر و اشتعال پذیر هستند، اما مقاومت‌ خوبی دربرابر مواد شیمیایی و زنگ زندگی دارند و عایق پذیر هستند. قیمت مناسب این نوع لوله ها باعث محبوبیت بیشتر آنها شده است.

  • کاندوئیت خرطومی

لوله های خرطومی برق در دو نوع پلاستیکی و فلزی موجود هستند لوله ی خرطومی پلاستیکی از جنس پی وی سی و با انعطاف‌پذیری بالا و اما استقامت کم ساخته می شود. لوله‌های خرطومی فلزی هم انعطاف پذیر بوده و به صورت روکار نیز استفاده می شوند.

انواع اتصالات کاندوئیت ها

شما برای ایجاد انشعاب و خم در لوله ‌های برق و اتصال آن‌ ها به یکدیگر به اتصالاتی نیاز خواهید داشت که نوع آن بر اساس نوع لوله و قطر آن تعیین می ‌شود. از مهم ‌ترین اتصالات کاندوئیت ها عبارتند از:

  • بوشن
  • تبدیل
  • زانویی
  • اتصالات دردار
  • جعبه تقسیم
  • درپوش
  • اتصالات پی وی سی

به منظور انتخاب بهترین تجهیزات لوله کشی و برقکشی ساختمان می توانید از متخصصان ما در شرکت ایران فیکست، تولید کننده انواع ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان کمک بگیرید.