انواع چسب های ساختمانی

انواع چسب های ساختمانی

انواع چسب های ساختمانی قادر به اتصال دائمی به سطوح مختلف توسط فرآیند چسبندگی هستند. استفاده از چسب ها در ساخت و ساز مزایای خاصی نسبت به سایر تکنیک های اتصال دارد. این مزایا شامل توانایی اتصال مواد مختلف به یکدیگر، توزیع کارآمدتر تنش در یک اتصال، مقرون به صرفه بودن، فرآیند مکانیزه شدن آسان و انعطاف پذیری بیشتر در طراحی است. انواع چسب های ساختمانی مورد استفاده در ساخت و ساز بسیار زیاد هستند. این چسب ها ممکن است به طور طبیعی یافت شوند و یا به صورت مصنوعی تولید شوند.

با تکامل سریع فناوری و با گذشت زمان چسب ها جایگاه پایداری در تعداد فزاینده ای از فرآیندهای تولید و صنایع گوناگون به دست آورده اند. در ادامه در خصوص رایج ترین انواع چسب های ساختمانی نظیر چسب کاشت میلگرد بیشتر توضیح خواهیم داد.

همچنان با شرکت ایران فیکست تولید کننده انواع انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان همراه باشید.

انواع چسب های ساختمانی

  • چسب های پلیمری

چسب پلیمری یک ماده پیوند دهنده مصنوعی است که از پلیمرها ساخته شده و بسیار قوی و انعطاف پذیرتر است. این چسب ها همچنین مقاومت ضربه ای بیشتری نسبت به سایر انواع چسب ها دارند. چسب های پلیمری در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی، هوافضا، هوانوردی، ساخت‌وساز، الکترونیک و برق استفاده می‌شوند. چسب های پلیمری بسته به ساختار مولکولی به طور کلی به عنوان ترموپلاستیک یا ترموست طبقه بندی می شوند.

  • چسب های اکریلیک

چسب های اکریلیک یکی دیگر از پرکاربردترین انواع چسب های ساختمانی هستند که به دلیل خواص چسبندگی و ساختاری قوی خود استفاده می شوند. این چسب ها در حال حاضر نیز در صنایع مدرن بسیار استفاده می شوند و اتصالات با استحکام بسیار بالایی را ارائه می‌کنند که به‌عنوان جایگزینی برای پرچ‌ها یا دیگر تکنیک‌های اتصال مکانیکی عمل می‌کنند. چسب های اکریلیک برای طیف وسیعی از سطوح مفید هستند. چسب های اکریلیک به عنوان یک چسب ساختاری خوب، به طور طبیعی تقاضای بالایی دارند و مقرون به صرفه هستند.

  • چسب های رزین

چسب رزین قابلیت اتصال عالی را فراهم می کند. این چسب ها به صورت پودر، اسپری، امولسیون و مایع تولید می شوند. چسب های رزین برای افزایش ماندگاری کامپوزیت ها و کامپومرها و در نتیجه جلوگیری از ریزنشت باکتریایی استفاده می شوند. می توان آن را با مواد مختلف از جمله چوب، پارچه، شیشه، چینی یا فلز استفاده کرد. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید؛ رزین اپوکسی در برابر آب مقاوم نیست. شرایط مرطوب مکرر می تواند به مرور زمان باعث خرابی ان شود که بر دوام این محصول تأثیر می گذارد.

  • چسب های بی هوازی

چسب های بی هوازی چسب های یک قسمتی هستند که از مونومرهای دی متاکریلات تشکیل شده اند که فقط در غیاب هوا عمل می کنند. آنها نسبت به سایر اکریلیک ها بوی ملایم و نامطلوبی دارند و برای فلزات خورنده نیستند. چسب های بی هوازی در ظروف پلی اتیلن نیمه پر شده نگهداری می شوند که در آنها نسبت سطح در معرض هوا به حجم زیاد است. چسب های بی هوازی برای پیوندهای ساختاری، عمدتاً با موادی مانند فلزات و شیشه و تا حدودی چوب و پلاستیک (ترموست و برخی از ترموپلاستیک ها) استفاده می شوند.

  • چسب های اپوکسی

چسب‌های اپوکسی می‌توانند به مواد مختلفی بچسبند، استحکام بالا، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و محیط‌ها و توانایی آن‌ها در مقاومت در برابر خزش تحت بار پایدار، منجر شده تا چسب های اپوکسی‌ پرمصرف‌ترین چسب ساختاری باشند و در ساختمان سازی نیز به وفور از آنها استفاده شود. چسب های اپوکسی به عنوان پرکاربردترین نوع چسب ساختاری، معمولاً به صورت چسب های یک جزئی یا دو جزئی ارائه می شوند.

چسب های اپوکسی یک جزئی معمولاً در دمای بین 250 تا 300 درجه فارنهایت پخت می شوند، شرایطی که محصولی با استحکام بالا، چسبندگی عالی به فلزات، و مقاومت محیطی و شیمیایی خشن فوق العاده را مهندسی می کند. چسب کاشت میلگرد یا همان خمیر کاشت میلگرد یکی از گونه های چسب اپوکسی است که برای مصارف گوناگونی در ساختمان سازی نظیر مقاوم سازی سازه های بتنی از طریق اضافه کردن المان جدید به آن استفاده می شود.

شرکت ایران فیکست تولید کننده انواع انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان می باشد. برای خرید چسب کاشت میلگرد با این شرکت تماس بگیرید.

  • چسب های فشاری

چسب های فشاری به طور دائم چسبنده می مانند. البته اگر فشار ناکافی اعمال شود یا دمای پردازش خیلی پایین باشد، ممکن است خطاهای پیوند مانند حباب یا جدا شدن رخ دهد. از آنجایی که این چسب ها جامدات واقعی نیستند، استحکام چسب های حساس به فشار با افزایش دما کاهش می یابد. چسب های حساس به فشار نیز در هنگام قرار گرفتن در معرض بار، خزش را متحمل می شوند. آنها معمولاً از لاستیک طبیعی، لاستیک های مصنوعی خاص و پلی اکریلات ها فرموله می شوند.

  • چسب های رسانای الکتریکی

چسب های رسانای الکتریکی یکی از انواع چسب های ساختمانی مدرن هستند که چسبندگی و قابلیت اطمینان عالی را ایجاد می کنند. آنها در زمان های کمتر از دو دقیقه پخت می شوند و قابلیت پردازش درون خطی برای توان عملیاتی فوق العاده بالا را دارند. چسب رسانای الکتریکی چسبی است که از ذرات رسانا معلق در یک ترکیب چسبنده ساخته شده است.

ترکیب چسب های رسانا می تواند از محصولی به محصول دیگر بسیار متفاوت باشد. چسب پایه معمولاً یک اپوکسی 2 جزئی است، اگرچه آکریلات و پلی استر نیز بسیار رایج هستند. جزء رسانا نقش بزرگی در تعیین هزینه چسب رسانا ایفا می کند. مثلا در موارد ارزان قیمت از آهن استفاده می شود که رسانایی ضعیفی دارد، در حالی که در گران ترین ها از نقره یا مس استفاده می کنند.

  • چسب های رزین فنولیک

چسب‌های رزین‌های فنولیک، محصولات تراکم فنل و فرمالدئید هستند و دسته مهمی از چسب‌ها محسوب می شوند. رزین های فنولیک به آسانی به بسیاری از پرکننده ها و تقویت کننده های آلی و معدنی نفوذ می کنند و به آن ها می چسبند و هنگامی که در سراسر پرکننده ها و تقویت کننده ها به صورت متقاطع متصل شوند، خواص مکانیکی، حرارتی و شیمیایی بسیار خوبی را ارائه می دهند.

  • چسب های پلاستیزول

پلاستیزول چسب های تک جزئی هستند که به صورت خمیری روی بستر اعمال می شوند. این خمیر از ذرات جامد پلی وینیل کلرید (PVC) تشکیل شده است که در نرم کننده پخش شده اند. برای تشکیل یک پیوند، چسب اعمال شده گرم می شود تا PVC ترموپلاستیک متورم شود و بتواند نرم کننده را بگیرد. پلاستیزول ها انعطاف پذیری بالایی دارند و مقاومت خوبی در پوسته شدن دارند. بسته به نوع و مقدار نرم کننده اضافه شده، می توانند انعطاف پذیر یا سفت باشند و چسبندگی خوبی به اکثر انواع فلزات (روغنی شده) و پلاستیک می دهند.

  • چسب های واکنشی

چسب های واکنشی برای اتصال دو سطح نیاز به واکنش شیمیایی دارند. این چسب ها به چسب های واکنشی یک و دو جزئی طبقه بندی می شوند و در کاربردهایی استفاده می شوند که بسترها به ماندگاری قابل توجهی و چسبندگی با استحکام بالا نیاز دارند مانند دستگاه های با تکنولوژی بالا.

  • چسب های مبتنی بر حلال

عملکرد چسب های مبتنی بر حلال تا حد زیادی توسط سیستم پلیمری موجود در فرمول تعیین می شود. انتخاب نوع چسب به زیرلایه های خاص و مقاومت محیطی مورد نیاز نظیر مقاومت در برابر دما، مقاومت در برابر روغن و نرم کننده و غیره بستگی دارد.

  • چسب های ترموست

یکی دیگر از انواع چسب های ساختمانی چسب های ترموست هستند که در واقع رزین های پلیمری متقاطع هستند که با استفاده از گرما و فشار پخت می شوند. به دلیل استحکام و مقاومت برتر، ترموست ها به طور گسترده برای کاربردهای باربر سازه ای استفاده می شوند. چسب های ترموست استحکام بسیار بالا، قابلیت پرکردن شکاف عالی و مقاومت در برابر رطوبت و گرما دارند. اکثر چسب های ترموست به صورت دو جزئی عرضه می شوند، اگرچه از چسب های یک جزئی نیز استفاده می شود.

  • چسب های UV

عمل آوری چسب یو وی سریع و یکنواخت است و به همین خاطر نسبت به سایر روش های اتصال مانند خشک کردن یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. یکی از مزیت‌های بزرگ این چسب ها این است که شفاف خشک می‌شود و گزینه عالی برای کاربرد با محصولات مختلف ارائه می دهد.

  • چسب های مبتنی بر آب

چسب های مبتنی بر آب معمولاً از پلیمرهای طبیعی و پلیمرهای مصنوعی محلول فرموله می شوند. این چسب ها ممکن است به صورت محلول عرضه شوند یا به صورت پودر خشک فرموله شوند که باید قبل از استفاده با آب مخلوط شود. استفاده از این چسب ها مستلزم آن است که حداقل یک بستر قابل نفوذ وجود داشته باشد. در جایی که هیچ یک از بسترها نفوذپذیر نیست، می توان یک لایه نازک از چسب را اعمال نمود سپس اجازه داد تا خشک شود و بعد از آن با پاک کردن ملایم با برس یا غلتک مرطوب یا پاشیدن آب، چسب را فعال کرد.

برای خرید یکی از پرکاربردترین انواع چسب های ساختمانی نظیر  چسب کاشت میلگرد با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید. این شرکت تولید کننده انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان می باشد.

منبع: www.constrofacilitator.com