4 تفاوت انواع انکر شیمیایی و انکر مکانیکی

پیچ مهار یا انکر بولت وسیله ای است که برای بستن اجسام یا سازه ها به بتن استفاده می شود. انواع مختلف انکرها در بازار وجود دارد که به دو دسته اصلی انکر بولت شیمیایی و انکر بولت مکانیکی تقسیم می شوند. انکر بولت مکانیکی و انکر بولت شیمیایی در حال حاضر مهمترین قطعات استاندارد موجود در بازار جهت تقویت سازه های بتنی و ایجاد ظرفیت های باربری بیشتر می باشند. اما تفاوت انواع انکر شیمیایی و انکر مکانیکی چیست؟ در ادامه به 4 تفاوت انواع انکر شیمیایی و انکر مکانیکی می پردازیم.

اگر به منظور پشتیبانی از سیستم های لوله کشی و برقکشی ساختمان ها به ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و سینی کابل در اصفهان نیاز دارید و یا به منظور تقویت سازه های بتنی به دنبال بهترین چسب کاشت میلگرد ، انواع  انکر بولت  مکانیکی و انکر بولت شیمیایی هستید با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

قبل از اینکه به تفاوت انواع انکر شیمیایی و انکر مکانیکی بپردازیم بهتر است ابتدا مختصری با طرز کار هر کدام آشنا شوید.

  • انکر بولت مکانیکی

انکر های مکانیکی برای مستحکم ماندن در جای خود از نیروهای اصطکاکی بهره می برند. معمولا انتهای یک انکر بولت مکانیکی طوری طراحی می‌ شود که به هنگام سفت کردن، قطر انکر را داخل سوراخ بتن افزایش دهد، به طوری که در زمان انبساط به شدت بدنه سوراخ را می‌گیرد و به کمک اصطکاک ایجاد شده بین بدنه انکر و دیواره سوراخ، انکر را محکم در محل خود قرار می‌ دهد. انبساط انکر در اصل نیرویی ست که  آن را در جای خود قرار داده و از افتادنش جلوگیری می کند.

در دنیای انکرهای مکانیکی، قطر سوراخ حفر شده نقش مهمی دارد. اگر قطر سوراخ بیش از حد بزرگ باشد، انکر بولت به اندازه کافی دیواره های سوراخ را نمی‌گیرد، چون قطر اتکر حتی پس از انبساط هم به اندازه ای نیست که به جداره سوراخ فشار وارد آورد و نیروی اصطکاکی بزرگی فراهم کند. بنابراین در هنگام بارگذاری انکر از سوراخ بیرون می آید و اتصال فرو می‌ریزد.

مراحل و ضوابط کاشت میلگرد

  • انکر بولت شیمیایی

انکر بولت های شیمیایی از دو قسمت تشکیل میشوند: بدنه فلزی انکر (میلپیچ) و چسب شیمیایی.  برای ایجاد اتصال، چسب شیمیایی عامل چسباندن میل پیچ به بدنه سوراخ میباشد. در واقع عامل محکم شدن انکر در جای خود نیروی چسبندگی چسب به بدنه انکر و دیواره سوراخ می باشد.  تاثیرگذارترین مرحله در فرآیند نصب این نوع انکر بولت های شیمیایی، تمیز کردن سوراخ قبل از تزریق چسب است. وجود گرد خاک روی جداره سوراخ میتواند چسبندگی انکر را به مقدار چشمگیری کاهش دهد. برای نصب سریع‌تر و مطمئن‌تر انکرهای شیمیایی حتما با مطالب وب سایت تخصصی ایران فیکست عرضه کننده انواع چسب کاشت میلگرد انواع  انکر بولت  مکانیکی و انکر بولت  شیمیایی همراه باشید.

هنگامی که سوراخ از تمام گرد و غبار و زباله پاک شد، با چسب شیمیایی پر می شود و میلپیچ داخل سوراخ قرار میگیرد.سپس باید منتظر ماند تا زمان به عمل آمدن چسب کاشت میلگرد طی شود. هنگامی که زمان گیرش چسب تکمیل شد مراحل بعدی یعنی نصب صفحه روی بولت انجام می شود.

4 تفاوت انواع انکر شیمیایی و انکر مکانیکی

همانطور که گفته شد هم انکرهای مکانیکی و هم انکرهای شیمیایی از عناصر پرکاربرد برای تقویت بتن هستند. اما به دلیل استفاده از مواد مختلف و اصول تقویتی متفاوت، میتوانند کاربردهای مختلفی را پوشش دهند. توجه به تفاوت انواع انکر شیمیایی و انکر مکانیکی به شما در انتخاب بهترین گزینه کمک می کند. به همین خاطر در اینجا به 4 تفاوت انواع انکر شیمیایی و انکر مکانیکی می پردازیم:

  1. مقاومت در برابر حرارت بالا و پایین:

انکرهای شیمیایی که به عنوان چسب کاشت میلگرد نیز شناخته می شوند در واقع از دسته رزین های شیمیایی هستند که مقاومت زیادی نسبت به دماهای بسیار بالا و بسیار پایین ندارند. برای مثال نمیتوان صفحه ای را که به کمک این انکرها نصب شده به صورت ممتد و طولانی جوشکاری کرد بلکه باید به آن زمان داد تا خنک شود و دمای چسب از حد معینی بالاتر نرود. این درحالی است که انکرهای مکانیکی که در واقع از مواد فلزی ساخته شده اند دارای مقاومت قابل توجهی در برابر حرارت بالا هستند، بنابراین میتوان روی صفحاتی که توسط این انکرها نصب شده بی پروا جوشکاری کرد.

تفاوت انکر بولت با رول بولت

به همین ترتیب می توان گفت انکر بولت های ساخته شده از فلز نسبت به چسب های شیمیایی یا چسب کاشت میلگرد در برابر دماهای خیلی پایین نیز مقاومت بیشتری دارند.

  1. میزان پایداری و استحکام:

مواد فلزی مورد استفاده برای ساخت انکر بولت های مکانیکی عملکرد نسبتاً پایدارتری دارد و به حفظ نیروی اتصال کمک می کند. این درحالی است که پایداری عملکرد انکر بولت های شیمیایی تا حد زیادی به عملکرد چسب های شیمیایی بستگی دارد. بنابراین، در موارد حساس، انتخاب یک برند معتبر و دارای تاییدیه ها و گواهی های عملکرد مورد نظر، بسیار مهم است. برای سفارش بهترین و پایدارترین چسب کاشت میلگرد با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

  1. از نظر عملکرد در برابر زمین لرزه:

​​عملکرد انکرها در برابر زلزله به شکل گسترده ای تحت اثر شکل طراحی آنها قرار دارند. انکرهای مکانیکی و شیمیایی مختلفی برای مقاومت در برابر بار زلزله طراحی شده اند که به خوبی برای این منظور عمل میکنند. البته که در این راستا باید از وجود تاییدیه باربری لرزه ای برای انکر مورد نظر اطمینان حاصل نمایید. اما به طور کلی میتوان گفت انکرهای شیمیایی که میتوانند باربری های لرزه ای را تحمل نمایند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تر از همتایان مکانیکی خود هستند.

  1. مدت زمان نصب:

انکرهای شیمیایی با چسب های شیمیایی کار می کنند و به زمان گیرش مشخصی نیاز دارند، به خصوص در دمای پایین زمان گیرش چسبها افزایش میابد. بنابراین در زمستان، به زمان طولانی تری برای نصب نیاز دارند و در نتیجه دوره ساخت و ساز نیز طولانی تر می شود. اما کار با انکر بولت های مکانیکی به این زمان نیاز ندارد و در حین ساخت نیز ربطی به دمای محیط ندارد، بنابراین دوره ساخت و ساز روند معمولی خود را طی می کند.

انکرهای شیمیایی یا انکرهای مکانیکی؟ کدام یک را باید انتخاب کنید؟

برای انتخاب انکر شیمیایی یا انکر مکانیکی باید نگاهی به الزامات پروژه ساخت و سپس ویژگی ها و تفاوت انواع انکر بولت شیمیایی و انکر بولت مکانیکی بیاندازید. در ادامه به برخی دیگر از تفاوت انواع انکر شیمیایی و انکر مکانیکی از جنبه های دیگر می پردازیم تا بر اساس آن بتوان بهترین انتخاب را داشت.

  • سرعت:

بار را فقط زمانی می توان روی انکر بولت های شیمیایی اعمال کرد که ماده شیمیایی کاملاً سفت شود، این در حالی است که می توان بار را بلافاصله پس از نصب روی انکر بولت های مکانیکی اعمال کرد. بنابراین، در مورد پروژه های حساس که سرعت  عمل مهم است انتخاب انکرهای مکانیکی ایده آل تر خواهد بود.

انواع چسب کاشت میلگرد هیلتی

البته در حال حاضر اپوکسی های انکر یا چسب کاشت میلگرد با زمان پخت کمتر مثلا در حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت نیز وجود دارد. اما به طور کلی برای سفت شدن و آماده شدن چسب کاشت های معمولی حدود 12 تا 24 ساعت زمان لازم است.

  • عایق رطوبتی:

اکثر انکر بولت های مکانیکی فاصله کمی بین انکر و مواد پایه ایجاد می کنند. بنابراین در صورت نصب اتصال دهنده ها در خارج از ساختمان مانند نصب یونیت تهویه مطبوع خارجی یا آنتن تلویزیون، حتی یک عدد انکر مکانیکی نیز ممکن است باعث نشتی به داخل ساختمان شود. در چنین سناریویی، یک انکر بولت شیمیایی بهتر عمل می کند. زیرا ماده شیمیایی اپوکسی شکاف بین پیچ و ماده پایه را پر می کند و باعث می شود عایقی در برابر آب ایجاد شود.

بنابراین انکرهای شیمیایی برای اتصالات خارجی که ممکن است نشتی اتفاق بیفتد، مناسب تر هستند.

  • ظرفیت بار:

هر دو انکرهای شیمیایی و انکرهای مکانیکی در طیف گسترده ای از درجه بندی ها و ظرفیت های بار در بازار موجود هستند. به منظور تهیه چسب کاشت میلگرد ، انواع  انکر بولت  مکانیکی و  انکر بولت  شیمیایی با ظرفیت های باری گوناگون، با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

خرید انواع انکر بولت شیمیایی و مکانیکی از شرکت ایران فیکست

نوع انکر بولت مورد نیاز به خصوص برای استفاده در کاربردهای حیاتی ایمنی حتما توسط یک مهندس کاملا با تجربه و متخصص مشخص می شود. این افراد تفاوت انواع انکر شیمیایی و انکر مکانیکی را درک می کنند و می توانند بر اساس شرایط پروژه و برای کابردهای خاص بهترین انتخاب را داشته باشند.

شرکت ایران فیکست یک ارائه دهنده برتر چسب کاشت میلگرد ، انواع  انکر بولت  مکانیکی و شیمیایی ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و سینی کابل در اصفهان است. برای انتخاب بهترین تجهیزات صنعتی و ساختمانی همین امروز با ما تماس بگیرید.

منابع: ezinearticles.com  و www.xtanchor.com