تفاوت انکر بولت با رول بولت

تفاوت انکر بولت با رول بولت

ابزارهای صنعتی همچون انکر بولت و رول بولت باوجود کوچک بودن ابعادشان، وظایف اساسی و مهمی را در پروژه های صنعتی و ساختمانی بر عهده دارند به طوری که استفاده از آنها در بسیاری از صنایع مهم و حیاتی است. دانستن تفاوت انکر بولت با رول بولت و کاربرد هر یک از آنها به شما کمک می کند تا از بیشترین مزایای این ابزارهای صنعتی در پروژه های گوناگون خود بهره مند شوید.

به همین خاطر در این مقاله قصد داریم به تفاوت انکر بولت با رول بولت بپردازیم تا شما عزیزان بیشتر با این نوع از ابزارهای صنعتی آشنا شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره تفاوت انکر بولت با رول بولت ادامه مطلب را دنبال کنید. شما می توانید از شرکت ایران فیکست انواع رول بولت و انکر بولت و همینطور چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات ، نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان  را خریداری نمایید.

تفاوت انکر بولت با رول بولت چیست؟

واژه انکر یک واژه کلی است که شامل کلیه تجهیزات اتصال به بتن می شود. در این دسته بندی انواع رول بولت ها و اکسپنشن بولت ها، انواع چسب کاشت میلگرد و بولت و حتی رولپلاگهای پلاستیکی قرار می گیرند. انکر + بولت در واقع به تمامی میله های رزوه شده ای که در ماده پایه (اغلب بتن) کاشته می شوند، اطلاق می گردد. برای درک بهتر تفاوت انکر بولت با رول بولت بهتر است ابتدا هر کدام از این ابزارهای صنعتی را به صورت جداگانه معرفی نماییم.

  • انکر بولت (Anchor Bolt)

ابزار صنعتی و پرکاربرد انکر بولت در اصل نوعی پیچ جهت اتصال سازه ‌های مختلف می باشد. واژه انکر به مفهوم بست و سفت کردن است بنابراین به کمک انکر بولت شما می توانید دو جسم را دو جسم را به یکدیگر ببندید و سفت کنید. انکر بولت البته بسیار قدرتمند است به طوری که با کمک آن می توان عناصر فولادی را بر روی بتن یا مصالح ساختمانی قرار دارد و به یکدیگر متصل کرد.

انکر بولت در چنین پروژه هایی به منظور افزایش ایمنی سازه مورد استفاده قرار می گیرد. البته با کمک این مدل از ابزارهای صنعتی شما می توانید المان‌ های مختلفی اعم از سازه‌ای و غیر سازه ‌ای را به بتن وصل کنید. با توجه به کابرد انکر بولت ها این نوع از ابزارها به عنوان پرکاربردترین و محبوب ترین ابزارهای صنعتی مورد استفاده صنعتگران شناخته می شوند که در حوزه های گوناگون اعم ساخت‌وساز به کار می روند. برای خرید انکر بولت اصل همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

اما قبل از اینکه تعریف رول بولت را آغاز کنیم ابتدا در اینجا به بررسی انواع انکر بولت موجود می پردازیم:

نحوه نصب انکر بولت

بررسی انواع انکر بولت

به طور کلی انکر بولت ها به دو دسته اصلی یعنی  انکر بولت شیمیایی و انکر بولت مکانیکی تقسیم می‌شوند:

  • انکر بولت شیمیایی (Chemical Anchor Bolt)

به انکر بولت شیمیایی، چسب کاشت هم گفته می شود و با توجه به ماهیتی که دارد باعث چسبندگی میان میلگرد و بتن شده و  در نتیجه مقاومت باربری بتن را بطور قابل توجهی افزایش می ‌دهد.

یکی از نکات قابل‌توجه این انکر بولت ها، عدم وجود محدودیت در عملکرد آنها است. به عبارت دیگر از انکر بولت شیمیایی بدون نگرانی از کاهش کیفیت کار در هر عمق و قطری استفاده می شود. این نوع از انکر بولت بسیار قوی بوده و در موارد مختلفی ازجمله کاشت راد یا میلگرد گذاری و غیره در سراسر جهان استفاده می شود.

  • انکر بولت مکانیکی (Mechanical Anchor Bolt)

به انکر بولت مکانیکی؛ رول بولت (Roll Bolt) هم گفته می‌شود. این نوع از انکر بولت در اصل یک قطعه استوانه‌ای است که از واشر، مهره و سر مخروطی مانندی تشکیل شده و در داخل سوراخ‌ های بتن قرار می‌ گیرد. بنابراین تفاوت انکر بولت با رول بولت این است که رول بولت نوعی خاص از انواع انکر بولت‌ های تولیدشده در جهان است که در دسته مدل مکانیکی آن قرار دارد. رول بولت ها نیز بسیار کاربردی بوده و استفاده از آنها در صنایع گوناگون حیاتی است.

انکر بولت های مکانیکی همان‌طور که از نامشان پیدا است، دارای عملکرد مکانیکی هستند. به این معنا که انتقال بار را به ‌صورت مکانیکی انجام می ‌دهند. همچنین نوعی از انکر بولت های مکانیکی با نام اکسپنشن بولت شناخته می شوند و مکانیزم گیرش آنها در بتن، به صورت باز شدن قسمت انتهایی آنهاست. این بولت ها با منبسط شدن در داخل سوراخ بتن گیر کرده و نصب می شوند. برای سفارش انواع انکر بولت با ما تماس بگیرید.

  • رول بولت

همانطور که گفته شد رول بولت هیچ نوع خاص و جداگانه ای از انکرها نیست و درواقع نوعی انکر بولت مکانیکی محسوب می شود. رول بولت در اصل نام یک محصول از برند انگلیسی رول پلاگ یا راول پلاگ (rawl plug) می باشد.

درواقع، نخستین انکر مکانیکی در سال 1930 میلادی در بریتانیا ساخته شد که نام تجاری آن، رول بولت بود و همین مسئله موجب شد تا خیلی از افراد انکر مکانیکی را با نام رول بولت بشناسند. بنابراین تفاوت انکر بولت با رول بولت فقط به شیمیایی بودن یا مکانیکی بودن انکر بستگی دارد و نمی‌توان تفاوت خاصی بین رول بولت و انکر بولت قائل شد.

رول بولت نخستین نامی بود که برای انکر مکانیکی در صنعت به کار برده شد و تا به امروز برخی از افراد به‌جای استفاده از نام انکر مکانیکی از رول بولت استفاده می کنند که شاید بتوان گفت این نامگذاری از لحاظ تخصصی صحیح نباشد.

 خرید رول بولت و انکر بولت از شرکت ایران فیکست

قطعا شما با دانستن تفاوت انکر بولت با رول بولت بهتر می توانید ابزار صنعتی مورد نیاز خود را تهیه نمایید. با این حال اگر در خصوص کاربرد و ویژگی های این انکرها سوالی دارید و یا می خواهید آنها را سفارش دهید می توانید همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

شما همچنین می توانید علاوه بر انواع رول بولت و انکر بولت از این شرکت با کیفیت ترین چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات ، نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان  را نیز خریداری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.