سیستم اطفاء حریق سقفی

سیستم اطفاء حریق سقفی

خطر آتش ‌سوزی نه تنها در هتل‌ها، کارخانه ها و کارگاه ها یا مکان‌های عمومی بلکه در خانه‌ها نیز وجود دارد. به همین خاطر امروز بیشتر مکان ها به تکنولوژی پیشرفته‌ی سیستم اطفاء حریق سقفی مجهز شده اند که یکی از این تکنولوژی‌های جدید، سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر است.

سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر شامل سیستم لوله‌کشی تشکیل شده از شیرالات، لوله و اتصالات است. این شبکه لوله‌ها با آب تحت فشار پر شده و پشت جداره‌‌ی سقف نصب می ‌شود. سنسورهای اسپرینکلر نیز در امتداد شبکه‌ لوله‌کشی نصب شده تا محوطه‌ زیر خود را به طور کامل از خطر حریق ایمن نگه دارد.

یکی از اجزای مهم سیستم اطفاء حریق سقفی اسپرینکلر، انکر بولت است. در اصل  انواع انکر بولت ها برای مواردی همچون نگهداری پلیت ‌های متصل به کابل، نصب ساپورت لوله و نگهداری از خطوط لوله، نگهداری از سیستم‌ های تهویه ، اتصال سیستم‌ های اطفاء حریق سقفی و غیره کاربرد داشته و قابل استفاده هستند.

این نوع انکر بولت ها کاملا استاندارد بوده و دارای تاییده ی مقاومت در هنگام آتش‌سوزی هستند. برای تهیه انواع انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید. در ادامه در خصوص تجهیزات به کار رفته در سیستم اطفاء حریق سقفی بیشتر توضیح خواهیم داد.

سیستم اطفاء حریق سقفی

سیستم اطفاء حریق سقفی اسپرینکلر شامل یک سیستم لوله کشی هوشمند برای اطفاء حریق است. در این سیستم آب همیشه در لوله ها وجود دارد بنابراین هر زمان که نیاز باشد سیستم اسپرینکلر آماده به کار است. هنگامی که در اثر آتش سوزی دمای فضای اطراف به حد مشخصی می رسد این سیستم به صورت خودکار فعال می شود.

البته تمام اسپرینکلر های نصب شده در ساختمان فعال نمی شوند. بلکه فقط آنهایی که در مجاورت آتش سوزی قرار دارند، فعال می شوند. سپس سیستم لوله کشی آب را با فشار جهت مهار و خاموش کردن آتش فوران می‌کند.

سیستم اطفاء حریق سقفی

مناسب ترین زمان برای نصب سیستم اطفاء حریق سقفی اسپرینکلر

توجه داشته باشید که بهترین زمان برای نصب سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر در زمان ساخت بنا و یا در هنگام  بازسازی ساختمان‌‌ های قدیمی است. هنگام طراحی و نصب این سیستم ها حتما متخصصان به نوع ساختمان و مواردی همچون مصالح به کار رفته در ساختمان، مقاومت دیوارها، ارتفاع سقف توجه می کنند. مهم ترین بخش سیستم اطفاء حریق سقفی اسپرینکلر،  لوله کشی و لوله‌های آب این سیستم هستندکه برای این منظور حتما باید مواردی همچون نحوه نصب اتصالات و لوله ها و همینطور نحوه تامین آب مورد نیاز سیستم بررسی گردد.

مقدار دبی و فشار شبکه در این سیستم اهمیت زیادی دارد و اگر امکان تامین آن از شبکه آب شهری وجود نداشته باشد باید حتما از مخازن تحت فشار یا مخازن نصب شده در ارتفاع یا پمپ استفاده نمود. بدون داشتن منبع آب مناسب  حتی بهترین سیستم اطفاء حریق سقفی اسپرینکلر در مهار آتش موفق عمل نمی کند. بنابراین حتما به منبع آب مناسب این سیستم توجه نمایید.

همچنین برای لوله کشی سیستم اطفاء حریق سقفی از انواع اتصالات و بست های محکم نظیر انکر بولت های سقفی استفاده می شود که ایمنی سیستم را در شرایط گوناگون تضمین می کند.

برای تهیه انواع انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

معرفی سیستم های اطفاء حریق اسپرینکلر

اسپرینکلرها را می توان به روش های مختلفی فعال کرد. انواع سیستم‌ های اسپرینکلر شامل سیستم لوله خشک ، سیستم لوله تر، سیستم پیش عملگر و سیستم سیلابی هستند. در ادامه در خصوص هر کدام توضیح خواهیم داد.

  • سیستم پیش‌عملگر

در این نوع از سیستم اطفاء حریق سقفی از هوای فشرده در لوله‌ها استفاده می‌شود و پس از تشخیص سیستم اعلام حریق آب در لوله ها جریان می یابد. این ویژگی باعث می شود که درصورت وجود اشکالات فنی یا هشدارهای اشتباه از پاشش آب جلوگیری شود. سیستم اطفاء حریق سقفی پیش عملکر برای مکان هایی مثل کتابخانه ‌ها و دیتاسنترها (مراکز اطلاعاتی) توصیه می شود که پاشش آب در حالتی غیر از حریق، منجر به صدمات غیر قابل جبران خواهد. بنابراین تنها در صورت وقوع یک آتش‌سوزی واقعی، پاشش آب صورت می گیرد.

سیستم های اطفاء حریق اسپرینکلر

  • سیستم لوله خشک

سیستم‌ های اطفاء حریق لوله خشک به خاطر وجود هوای فشرده در لوله ‌‌ها که پیش از پاشش آب خارج می شود به سیستم‌های پیش‌عملگر شباهت دارند.  این ویژگی باعث یک دقیقه تاخیر در تخلیه‌ی آب می شود. با این وجود برای مکان‌هایی با دمای پایین مناسب تر است زیرا مانع از یخ زدگی لوله ها می شود. البته این سیستم در شرایط آتش سوزی از تجهیزاتی برای سریع تر باز شدن و آزاد شدن هوای داخل لوله‌ ها و سرعت گرفتن پاشش آب برخوردار است. سیستم فوق جهت اطفاء حریق انبار به ویژه در مکان‌های سردسیر توصیه می شود.

  • سیستم لوله تر

سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر لوله تر به عنوان رایج ترین سیستم اسپرینکلر در ساختمان‌ها است. در سیستم اطفاء حریق سقفی لوله تر، آب دائما در لوله ها جریان دارد و همین ویژگی منجر به واکنش سریع نسبت به حریق می شود. مهندسان در بیشتر ساختمان‌ های بلندمرتبه یا ساختمان ‌های اداری با طبقات محدود از سیستم اسپرینکلر لوله تر برای پیاده سازی سیستم اطفاء حریق خود استفاده می کند. این سیستم هزینه‌ نگهداری نسبتا پایینی دارد و با صرفه است.

  • سیستم سیلابی

سیستم اسپرینکلر سیلابی مانند سیستم پیش عمل‌گر در وهله ی اول به دتکتور دود یا حرارت نیاز دارد. در این سیستم تمامی اسپرینکلرها باز (Open sprinkler) هستند و فرمان ورود آب به شبکه توسط سیستم اعلام حریق به شیر کنترل ارسال می شود.

فضاهای صنعتی و ساختمان های دارای مخازن زیاد بیشتر از سیستم اسپرینکلر سیلابی استفاده می‌کنند. در اصل زمانی که مایعات قابل اشتعال در سرتاسر یک طبقه پخش می شوند، این نوع سیستم اسپرینکلر بسیار مناسب خواهد بود.

اگر جهت نصب هر گونه سیستم لوله کشی ساختمان برای تامین آب یا سیستم اطفاء حریق به تجهیزاتی همچون انکر بولت، ساپورت لوله و ساپورت تاسیسات نیاز دارید همین امروز با ما تماس بگیرید.