مراحل و ضوابط کاشت میلگرد

مراحل و ضوابط کاشت میلگرد

کاشت میلگرد در بتن با ایجاد پیوند میان بافت ‌های فلزی و بتنی ساختمان یه افزایش تحمل بار آنها و در نهایت بالا رفتن مقاومت کلی و تقویت ساختمان یا سازه کمک می کند. بعلاوه با استفاده از کاشت میلگرد در بتن امکان برطرف ساختن نواقص یا ایجاد تغییرات جزئی در نقشه ساختمان وجود دارد. اما باید دقت داشته باشید کاشت میلگرد به صورت دلخواهی انجام نمی شود و برای بهره مند شدن از این مزایا باید حتما مراحل و ضوابط کاشت میلگرد را بدانید.

یکی از مهم ترین ضوابط کاشت میلگرد در بتن، انجام محاسبات دقیق قبل از کاشت است. در واقع بدون محاسبات علمی نه تنها نمی توان از کاشت میلگرد نتیجه ی مطلوبی به دست آورد بلکه حتی ممکن است به تخریب بتن یا تضعیف آن نیز منجر گردد. به همین خاطر در ادامه به مراحل و ضوابط کاشت میلگرد می پردازیم.

همچنان با شرکت ایران فیکست همراه باشید. این شرکت تولیدکننده انواع انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان است.

منظور از کاشت میلگرد در بتن چیست؟

مهندسان و پیمانکاران ساختمانی همگی با واژه آرماتور یا آرماتوربندی آشنایی دارند. در این تکنیک به منظور افزایش مقاومت ساختمان در کف آن و یا در ستون‌ های حامل بار تعدادی میلگرد کاشته می شود که به آنها آرماتور گفته می‌ شود. برای تعیین سایز و تعداد این آرماتورها مهندسان به نوع سازه و مقدار باری که باید تحمل کند توجه می کنند.

همچنین به جهت مقاوم ‌سازی بیشتر نیز تعداد زیادی از آرماتورها به یکدیگر بافته می شوند که این کار با اصطلاح آرماتوربندی شناخته می شود. آرماتوربندی در کف و پی ساختمان استفاده می‌شود. کاشت میلگرد در بتن نیز در رابطه ی همین فرآیندها و برای تکمیل آن مورد استفاده قرار می گیرد.

در واقع پس از اینکه آرماتوربندی به طور کامل انجام می گیرد و بتن هم ریخته می شود چنانچه نیاز به انجام اصلاحات و یا تقویت سازه باشد و ضعف باربری در بخش‌هایی از ساختمان احساس شود کاشت میلگرد صورت می گیرد که برای این منظور باید ضوابط کاشت میلگرد در بتن رعایت گردد. برای سفارش انکر بولت یا چسب کاشت میلگرد می توانید با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

انواع چسب کاشت میلگرد هیلتی

مراحل و ضوابط کاشت میلگرد در بتن

1) عمق نفوذ میلگرد را مشخص کنید

ابتدایی ترین مرحله در کاشت میلگرد،‌ انجام محاسبات لازم برای به دست آوردن عمق مورد نیاز کاشت است. این مرحله در کیفیت کاشت میلگرد بسیار موثر است و در صورتی که عمق لازم برای این کار کم‌تر از حد استاندارد در نظر گرفته شود مانع از اتصال لازم بین بتن و میلگرد می شود. به این ترتیب در شرایط سخت، امکان دارد میلگرد توانایی مقاومت نداشته باشد و یا بتن در همان قسمت ‌دچار فروپاشی گردد.

از سوی دیگر، در نظر گرفتن عمق بیش از حد برای کاشت میلگرد نیز باعث مصرف چسب کاشت میلگرد و همینطور میلگرد بیش‌تری خواهد شد و حتی ممکن است طرف دیگر بتن سوراخ شود و مقاومت آن کاهش یابد. بنابراین رعایت ضوابط کاشت میلگرد در بتن، به خصوص برای تعیین عمق مناسب آن بسیار مهم است.

2) بتن را سوراخ کنید

در مرحله بعدی برای کاشت میلگرد باید بتن را به وسیله مته‌های قوی یا مغزه‌گیر سوراخ کنید. در راستای رعایت ضوابط کاشت میلگرد این مرحله نیز اهمیت دارد و انجام محاسبات جدی و دقیق برای مکان‌ها و نقاطی که باید سوراخ شود بسیار مهم است. اگر فاصله ها اشتباه اندازه گیری شود کاشت میلگرد کارایی لازم را نداشته و منجر به کاهش توانایی آن در حمل بار می شود.

شما همچنین باید به قطر سوراخ های لازم جهت کاشت میلگرد بتن نیز توجه کنید. البته رعایت ضوابط کاشت میلگرد از طریق روش‌های مهندسی کاملا امکان پذیر است و اگر دقت لازم را داشته باشید هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

 3) محفظه سوراخ شده را پاکسازی کنید

بعد از مرحله ی سوراخ کاری بتن نوبت به پاکسازی کامل این محفظه‌ها می رسد. برای این منظور عمدتا از دمنده‌های هوای پرقدرت استفاده می کنند. در واقع مناسب ترین راه برای خروج خرده‌ها و گرد و غبار درون محفظه استفاده از روش مذکور است. بعد از خارج کردن این مواد اضافی، باید جداره‌ ها را نیز به خوبی با فرچه پاکسازی کنید. برای اطمینان از پاکسازی محفظه ‌های درون سوراخ‌ ها شاید نیاز باشد چندین بار از دمنده هوا استفاده نمایید. در واقع انجام دقیق این کار یکی دیگر از ضوابط کاشت میلگرد در بتن است.

انواع چسب کاشت میلگرد

4) چسب کاشت میلگرد را تزریق کنید

پس از پاک‌سازی کامل سوراخ ها باید چسب‌ کاشت میلگرد در این محفظه‌ ها تزریق گردد. برای این منظور باید مطمئن باشید که سوراخ ها کامل تمیز شده اند. این چسب ‌ها نقش بسیاری مهمی در محکم بودن میلگردها دارند و هر گونه براده‌ی ناشی از خرد شدن بتن یا گرد و غبار و چربی می‌تواند اثر بخشی این چسب ‌ها را کاهش دهد.

بنابراین یکی دیگر از ضوابط کاشت میلگرد که باید حتما رعایت شود تزریق چسب بعد از اطمینان از تمیز بودن کامل سوراخ ‌ها است. اگرچه چسب کاشت میلگرد با کیفیت متفاوتی موجود است اما به هر صورت جهت کارایی مناسب، باید حدود نیمی از فضای محفظه از این چسب ها پر شود.

شما می توانید چسب کاشت میلگرد را از شرکت ایران فیکست تهیه نمایید. این شرکت تولیدکننده انواع انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان است.

 5) میلگرد را در مکان ایجاد شده قرار دهید

بعد از تزریق مناسب چسب کاشت میلگرد به وسیله ابزارهای مخصوص، حالا باید میلگردها درون سوراخ ها قرار بگیرد. برای این کار میلگرد ها درون سوراخ ‌ها جایگذاری می شوند و تا انتهای عمق در نظر گرفته شده فرو می روند. بعد از جایگذاری صحیح میلگردها باید مدتی صبر کنید تا چسب عمل کرده و کارایی خود را انجام دهد. در این مدت میلگردهای تازه چسبانده شده نباید تکان بخورند یا حرکت کنند. پس از طی شدن مدت زمان مشخصی میلگردها به شدت محکم می‌شوند. سپس می‌توان عملیات‌های بعدی را انجام داد. البته طبق ضوابط کاشت میلگرد در بتن، بهتر است هر گونه عملیات را حداقل بعد از گذشت چند روز از کاشت بتن انجام دهید.