معرفی انواع بست داربست

معرفی انواع بست داربست

داربست یک سازه موقت است که به عنوان یک بستر برای انجام عملیات ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. جهت پیاده سازی انواع داربست ها قطعا به بست داربست احتیاج خواهید داشت. به همین خاطر در این مقاله به معرفی انواع بست داربست می پردازیم.

در حال حاضر ابزارهای صنعتی زیادی نظیر انواع انکر بولت، رول بولت و چسب کاشت میلگرد و همینطور بست داربست ها به جهت تقویت سازه های موقتی و اصلی استفاده می شوند. برای تهیه انواع انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

داربست چیست؟

گیره یا بست داربست معمولا در اکثر پروژه های ساختمانی استفاده می شود. همانطور که گفته شد داربست ها یک نوع سازه هستند که بستر کار موقت و ایمن را فراهم می سازند. داربست ها از لوله ها و بست های فلزی ترجیحا فولادی تشکیل شده اند. انواع بست داربست به کارگران در بسیاری از وظایف ساخت و ساز، نگهداری، تعمیر ساختمان، موارد پشتیبانی و غیره کمک می کند.

با توجه به این که اکثر ساختمان های امروزی بسیار مرتفع ساخته می شوند، در حین ساخت قطعا به یک داربست محکم و ایمن احتیاج خواهند داشت و این ابزار جز جدانشدنی از صنعت ساخت و ساز محسوب می شود. مهندسان و تکنسین ها نقش مهمی در استفاده ی صحیح از بست داربست و همینطور انواع ابزارهای صنعتی مورد استفاده در ساختمان سازی نظیر انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و سینی کابل ایفا می کنند.

به طور کلی قطعات لازم برای پیاده سازی یک داربست عبارتند از: لوله داربست ، بست داربست ، مغزی داربست، اتصالات داربست. هنگام نصب داربست باید ابتدا از ثبات و تحمل وزن آن اطمینان حاصل کرد، چرا که این مسئله برای امنیت کارگران امری حیاتی است. بنابراین باید هر کدام از اجزای داربست به شکل کاملا اصولی نصب و پیاده سازی شوند. یکی از مهم ترین اجزای داربست ها که در استحکام و ایمنی آنها نقش مهمی دارند، انواع بست داربست است که در ادامه به معرفی آن می پردازیم.

انواع بست داربست

انواع بست داربست مانند انکر بولت  و چسب کاشت میلگرد مهمترین ابزار ساختمانی در دنیای امروز به شمار می روند. این ابزار صنعتی نه تنها کار را برای کارگران آسان کرده است، بلکه باعث افزایش ایمنی و بهره وری در کار شده است. به این ترتیب حضور این قطعات، امکان ساخت سازه های موقت داربستی ایمن را فراهم کرده است. بست داربست وظیفه ی اتصال لوله های داربست به یکدیگر در شرایط و موقعیت های مختلف را دارد.

انواع بست داربست

انواع بست داربست عمدتا در دو جنس تولید شده و در بازار به فروش می رسد. در ادامه به معرفی این دو جنس از بست داربست می پردازیم.

  • بست های داربست فورج

بست های داربست فورج با جنس آهن و از روش ضربه و پرس کردن آهن گداخته شده ساخته می شوند. همچنین با هدف بالا بردن مقاومت خوردگی این نوع از بست ها،  آنها را با گالوانیزه می پوشانند. مقاومت مکانیکی این نوع بست زیاد بوده و در مقابل ضربه بسیار با دوام است به طوری که حتی با افتادن از ارتفاع های بلند نیز، فقط دچار تغییر شکل خواهد شد.

  • بست های ریخته گری

نوع دیگری از انواع بست داربست که برای استفاده در سازه های بسیار کوچک و به جهت کاهش هزینه ها استفاده می شوند، بست های ریخته گری هستند. جنس این بست ها از چدن است. شایان ذکر است این نوع بست ها در برابر ضربه های شدید  استحکام زیادی ندارد در صورت ضربه خوردن یا سقوط از ارتفاع ، شکسته خواهد شد.

بررسی انواع بست داربست از لحاظ نحوه اتصال

یکی دیگر از ملاحظاتی که هنگام تهیه بست داربست مورد توجه قرار می گیرد نحوه اتصال این ابزار است که هر کدام با توجه به ویژگی های خاص خود به کار می روند. در بین انواع بست ها از لحاظ اتصال که در ادامه آمده است؛ بست داربست چهار پیچ بیشترین کاربرد را دارد.

  • بست داربست چهار پیچ
  • بست داربست دو پیچ
  • بست داربست تک پیچ
  • بست داربست چهار پیچ گردان
  • بست لوله زیر تخته ای
  • بست راست گوشه
  • بست پله ای و ….

اهمیت گیره داربست در شرکت های ساختمان سازی

بست داربست مانند  انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد و ساپورت لوله همیشه ابزار مهمی در پروژه های ساختمانی بوده است. این ابزارها نه تنها استانداردهای شغلی را افزایش داده اند، بلکه به افزایش ایمنی کارکنان در محیط کار نیز کمک کرده اند. داربست ها مزایای زیادی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.

  1. ایمنی کار را تضمین می کند :

مهمترین چیز برای هر سازمانی ایمنی کارکنان آن است. با گیره داربست ایمنی کارگران افزایش یافته و محیط کاری امن تری ایجاد می شود. ایمنی کارکنان باید اولویت اول هر شرکتی باشد.

  1. دسترسی آسان :

ساختن یک ساختمان بزرگ چند طبقه کار سختی است. داربست دسترسی کارگران به قسمت های مختلف خصوصا در ارتفاع را آسان کرده است. بنابراین آنها می توانند به راحتی قطعات را بدون هیچ مشکلی به طبقات مختلف حمل کنند.

  1. کارایی :

استفاده از داربست باعث افزایش کارایی در انجام کار می شود. کارگران می توانند کار خود را در زمان کمتر و کارآمدتر انجام دهند. آنها می توانند کار خود را با ذهنی آرام انجام دهند.

  1. ایجاد تعادل کامل :

ایجاد تعادل در ساخت یک ساختمان مرتفع برای کارکنان دشوار و خطرناک است. استفاده از داربست در اکثر محیط های کاری به کارکنان کمک کرده است تا تعادل خود را در ساختمان های مرتفع حفظ کنند و از ایمنی شغل خود مطمئن شوند.

  1. زمان کمتر :

زمان مهمترین عنصر برای هر کسب وکار است. داربست اهمیت مدیریت زمان را افزایش داده است. کارگران می توانند وظایف خود را در زمان کمتری به پایان برسانند بنابراین داربست اهمیت زمان را افزایش داده و مهارت مدیریت زمان را ایجاد کرده است. داربست یک سازه ابتدایی برای شرکت های ساختمانی است. برای اهداف زیادی استفاده می شود. داشتن داربست در کارگاه های ساختمانی مزایای زیادی دارد اما به هر حال قبل از استفاده از آن برای کارکنان ابتدا باید اقدامات احتیاطی آن را انجام دهیم.

به این ترتیب داربست ابزاری ضروری برای صنعت ساختمان سازی است. تکمیل سریعتر کار ساخت و ساز را تضمین کرده است و همچنین ایمنی کارکنان و مردم را در محل های ساخت و ساز تضمین می کند. برای تهیه انواع بست داربست ، انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات ، نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.