آشنایی با نحوه طراحی و مهندسی ساپورت لوله

آشنایی با نحوه طراحی و مهندسی ساپورت لوله

ساپورت لوله یا ساپورت تاسیسات یکی از تجهیزات صنعتی مهم است که بار را از لوله ها به سازه های نگهدارنده منتقل می کند. بار شامل وزن خود لوله، محتویاتی که لوله حمل می کند، اتصالات ثابت لوله ، سیستم عایق و بارهای خارجی احتمالی مانند برف و یخ می باشد. به طور کلی هنگام طراحی و مهندسی ساپورت لوله ، عملکرد اصلی آنها یعنی نحوه هدایت، جذب ضربه و تحمل بار مشخص می شود.

انواع ساپورت لوله معمولاً از مواد سخت و بادوام همراه با یک لایه عایق کاری با چگالی بالا به عنوان محافظ ساخته می شوند. امروزه آنها در کاربردهای دماهای بالا و پایین با بار و شرایط عملیاتی مختلف به عنوان ملاحظات اصلی طراحی سیستم لوله کشی در نظر گرفته می شوند. برای آشنایی بیشتر با نحوه طراحی و مهندسی ساپورت لوله ادامه مطلب را دنبال کنید.

همچنین چنانچه برای پشتیبانی صحیح از سیستم های لوله کشی و برقکشی ساختمان ها به تجهیزاتی همچون ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله ، انکر بولت  و سینی کابل در اصفهان احتیاج دارید همین امروز با ما تماس بگیرید. محصولات این شرکت شامل ساپورت های پیش ساخته ، ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله ، چسب کاشت میلگرد ، انکر بولت ، سینی کابل و غیره است.

نحوه طراحی و مهندسی ساپورت لوله چگونه است؟

ساپورت تاسیسات اغلب اوقات به عنوان ساپورت لوله نیز نامیده می شود. این بست ها و نگهدارنده ها اساساً عناصر فلزی هستند که بار لوله ها را تحمل می کنند. در حال حاضر طراحی و مهندسی ساپورت لوله یکی از اجزای مهم پروژه های نصب و پیاده سازی سیستم های لوله کشی ساختمان ها هستند. طراحی و پیکربندی ایده‌آل ساپورت تاسیسات مستلزم در نظر گرفتن فاکتورهای زیادی همچون هزینه نصب، اثر کاهش فشار، نگرانی از سطح استرس، شکست خستگی ، اثرات پشتیبانی، پایداری، نگهداری آسان، ظرفیت انبساط موازی و موارد دیگر است. همچنین در طولانی مدت به کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری کمک می کند.

در نظر داشته باشید که اگر سیستم لوله کشی ساختمان به اندازه کافی پشتیبانی نشود، ممکن است مشکلات زیادی ایجاد شود. در حالت ایده آل، مشکلاتی که معمولاً در اثر عدم طراحی و مهندسی ساپورت لوله رخ می دهد شامل افتادگی لوله ها، لرزش، حرکت بیش از حد، انحراف بیشتر، فشار بیش از حد و غیره است. برای جلوگیری از همه این مشکلات، بسیار ضروری است که طراحی ساپورت لوله در پروژه شما به صورت کاملا اصولی و مهندسی سازی شده باشد. در ادامه به نکات مهمی که باید برای طراحی و مهندسی ساپورت لوله در نظر بگیرید اشاره خواهیم کرد. برای سفارش ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات ؛ انکر بولت و سینی کابل در اصفهان با ما تماس بگیرید.

ساپورت تاسیسات مدولار

مهم ترین استانداردهای طراحی و مهندسی ساپورت لوله چیست؟

طراحی‌های ساپورت لوله‌کشی و انتخاب مواد پشتیبانی به بهبود کیفیت لوله‌کشی در ساختمان ها کمک می‌کند. استانداردهای ASME خاصی برای طراحی و مهندسی ساپورت لوله و همینطور اطمینان از پشتیبانی مناسب لوله کشی وضع شده است که در اینجا به آنها می پردازیم:

  • شناسایی و برچسب‌گذاری:

تمام ساپورت های تاسیسات و تکیه ‌گاه‌های لوله‌کشی در نقشه باید به‌ خوبی برای شناسایی برچسب ‌گذاری شوند. معمولاً سازمان ‌های متخصص در مهندسی لوله‌کشی استانداردی با برچسب‌گذاری و نام‌گذاری دقیق دارند. اینها طول لوله، ارتفاع و محدوده آن را پوشش می دهند. آنها همچنین به عنوان تکیه گاه لوله STD یا پشتیبانی لوله استاندارد شناخته می شوند. سایر عواملی که نمی‌توانند توسط ساپورت‌های لوله استاندارد پوشش داده شوند، به عنوان SPS یا پشتیبانی لوله‌های خاص شناخته می‌شوند.

  • ثبت نام ساپورت لوله:

پس از اینکه تمام ساپورت های لوله را برچسب گذاری کردید، باید تمام پشتیبانی های استاندارد، ویژه و موقت لوله را در نقشه شاخص فهرست کنید. تکیه گاه های ویژه و موقت نیز باید در طراحی سازه ذکر شوند.

  • ایزومتریک ساخت:

هنگام تهیه ایزومتریک ساخت لوله، باید جزئیات مواد لوله‌کشی، برچسب‌های پشتیبانی لوله، اندازه لوله، مقدار، مواد ساختی که به لوله جوش داده می‌شود (قلاب‌ها و موارد دیگر)، مواد نصبی که می‌توانند در میدان نصب شوند مانند پیچ و مهره های U و بسیاری موارد دیگر در نظر گرفته شود.

  • انواع و جنس ساپورت لوله:

برخی از انواع تکیه گاه های مورد استفاده عبارتند از: گیره ، آویز فنری و سایر وسایلی که مهندس تنش آن ها را به خوبی در طراحی ساپورت لوله کشی می بیند. تجهیزات و مواد عایق شده در شرایط آب و هوایی سخت، ارتعاشات و دماهای شدید کمک می کند. اگر از مواد پشتیبانی مناسب استفاده نشود، ممکن است منجر به مشکلاتی شود. مثلا در صورت عدم استفاده از بادبند، ممکن است شاخه ها آسیب ببینند و باعث ایجاد لرزش شوند.

انواع نگه دارنده لوله تأسیساتی

برای تهیه ساپورت تاسیسات، ساپورت لوله ، چسب کاشت میلگرد  ، انکر بولت  و سینی کابل در اصفهان  و دریافت مشاوره تخصصی طراحی و مهندسی ساپورت لوله همین امروز با ما تماس بگیرید.

اشتباهات رایج هنگام طراحی و نصب انواع ساپورت لوله

عدم تعریف دقیق ابعاد پایه ساپورت لوله می تواند منجر به مشکلات متعددی شود که عملکرد مکانیکی کل خط لوله را به خطر می اندازند. اگر یک یا چند قسمت از تکیه گاه لوله ها از کار بیفتند، تغییرات هندسی در خط لوله فولادی ایجاد می کنند که ممکن است منجر به تنش های قابل توجهی، به ویژه در نزدیکی نازل ها، فلنج ها و اتصالات شود.

خوشبختانه امروزه روش های محاسباتی پیشرفته ای برای طراحی و مهندسی ساپورت لوله و تعیین ابعاد ساپورت لوله وجود دارد که طراح را قادر می سازد تا ابعاد صحیح را در رابطه با سایر عوامل مانند فاصله بین بست ها، بار و نوع مواد مناسب انتخاب کند.

خوردگی در پایه های لوله یکی از شایع ترین علل شکست لوله های خارجی در محیط های پردازش است و می تواند به طور جدی یکپارچگی ساختاری خط لوله را به خطر بیندازد. در نهایت، یک اشتباه رایج عدم استفاده از مواد عایق مناسب برای یک تکیه گاه خاص است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که مواد عایق برای خواسته های سیستم و الزامات پروژه شما مناسب است.

چنانچه برای پشتیبانی صحیح از سیستم های لوله کشی و برقکشی ساختمان ها به تجهیزاتی همچون ساپورت تاسیسات، ساپورت لوله ، انکر بولت  و سینی کابل در اصفهان احتیاج دارید همین امروز با ما تماس بگیرید. محصولات این شرکت شامل ساپورت های پیش ساخته ، ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله ، چسب کاشت میلگرد ، انکر بولت ، سینی کابل و غیره است.

منبع: برگرفته از سایت www.rishabheng.com