چسب پلی اورتان چیست؟

چسب پلی اورتان چیست؟

چسب پلی اورتان واقعاً یک محصول چند منظوره است و می تواند برای چسباندن انواع مصالح ساختمانی مانند چوب، شیشه، بتن، فلزات و غیره استفاده شود. چسب پلی اورتان به جهت عایق بندی در و پنجره ها، نماهای شیشه ای، شیشه های اتومبیل و غیره نیز کاربرد دارند. شایان ذکر است این چسب ها قابلیت سنباده خوری و رنگ پذیری هم دارند و از خاصیت انعطاف پذیری و ضد شکنندگی با طول عمر بالا برخوردار هستند.

در ادامه به ویژگی هایی که چسب پلی اورتان را متمایز ساخته است اشاره خواهیم کرد. همچنان با شرکت ایران فیکست همراه باشید. این شرکت تولیدکننده انواع انکر بولت ، چسب کاشت میلگرد ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان است. جهت سفارش این محصولات با ما تماس بگیرید.

چسب پلی اورتان (PUR) چیست؟

چسب‌های پلی اورتان ساخته شده از پلیمرهای اورتان با مواد شیمیایی مبتنی بر گروه ایزوسیانات هستند. چسب پلی اورتان با وجود اینکه بر اساس پلیمرها ساخته شده است، اما در بیشتر موارد از مواد افزودنی دیگری هم تشکیل شده است. چسب پلی اورتان می تواند مناسب سازه‌هایی باشد که به مقاومت بالایی نیاز دارند. این چسب ها همانند چسب‌ های اپوکسی، در مقابل فشار مقاوم بوده تاحدی که قطعات چسبانده شده با این چسب قادر هستند فشاری در حدود 25 مگاپاسکال را نیز تحمل ‌کنند.

چسب های پلی یورتان ضد آب هستند و همین ویژگی آن را به انتخاب خوبی برای پروژه های فضای باز تبدیل می کند. البته برخی از انواع چسب پلی اورتان ممکن است آب را از جو اطراف جذب کند که منجر به کاهش ماندگاری آنها می شود. برای تحمل رطوبت به مدت طولانی لازم است روی چسب رنگ زده شود.

انواع چسب های صنعتی

این چسب ها به هر دو صورت جامد و نسبتا انعطاف ناپذیر و یا الاستیک و انعطاف پذیر باقی می مانند. به عنوان یک قاعده کلی می توان گفت پلی یورتان زمان گیرش کوتاه تری نسبت به اپوکسی ها دارد.

در حال حاضر طیف گسترده ای از چسب های ساختمانی با قدرت های متفاوت موجود هستند. برخی از چسب های صنعتی ممکن است از استحکام کمتری نسبت به سایر چسب های دیگر برخوردار باشند، بنابراین باید مطمئن شوید که چسب مورد استفاده شما مناسب با وظیفه ی مورد نظر است یا خیر. برای خرید بهترین چسب کاشت میلگرد همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید. این شرکت علاوه بر چسب کاشت میلگرد تولید کننده انواع انکر بولت ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان است.

انواع چسب پلی یورتان (پلی اورتان)

تولید انواع چسب ‌های پلی اورتان یا پلی یورتان به صورت تک جزئی و دوجزئی صورت می گیرد:

  • چسب ‌پلی اورتان نوع تک جزئی:

نوع تک جزئی این چسب ها در دو مدل تولید می شوند:

– یکی از آنها ویژگی چسبندگی خود را از طریق رطوبت به دست آورده و بسیار منعطف و الاستیک است. مدت زمان لازم برای فرم گرفتن اینگونه چسب ها نیز به میزان رطوبت محیط بستگی دارد.

– برخلاف مدل اول، نوع دوم چسب PUR تک جزئی سخت، غیر منعطف و مقاوم است. این چسب ها برای شکل‌گیری به دمای 100 درجه تا 200 درجه نیاز دارند.

  • چسب ‌پلی اورتان نوع دو جزئی:

چسب PUR نوع دوجزئی نیز بر اساس مواد اولیه تشکیل دهنده آن و همینطور نسبت به کار رفته از آن‌ها دارای انواع سخت یا انعطاف‌پذیر است.

همچنین برخی از چسب های PUR به صورت اسپری و برای کاربردهای فوری تولید شده اند. نوع مایع این چسب ها نیز با ویسکوزیته پایین و ماستیک (بتونه) با ویسکوزیته بالا در انواع رنگ ها از قهوه‌ای روشن تا تیره در بازار عرضه شده اند.

انواع چسب های ساختمانی

کاربرد چسب‌های پلی یورتان

همانطور که در ابتدای این مقاله اشاره شد چسب های PUR  از کاربردهای بسیار متنوعی برخوردار هستند. از چسباندن کف‌پوش‌ها گرفته تا تعمیرات منزل، صنایع چوب، ساخت مبلمان، صنایع خودرو و حتی در صنایع ساختمان به جهت چسباندن شیشه، پلاستیک، چوب، بتن و عایق کاری به کار می روند. دامنه وسیع کاربرد این چسب ها نشان می دهد که این چسب ها از ویژگی های خاصی برخوردار هستند.

شما می توانید برای کاربردهای صنایع ساختمانی، مناسب ترین چسب کاشت میلگرد را همین امروز از شرکت ایران فیکست تهیه نمایید. این شرکت علاوه بر چسب کاشت میلگرد تولید کننده انواع انکر بولت ، ساپورت لوله ، ساپورت تاسیسات و نردبان کابل و سینی کابل در اصفهان است.

با کیفیت ترین چسب های پلی یورتان سازگاری کامل با چسبندگی فوق العاده، کشسانی، دوام، رنگ پذیری و موارد دیگر دارند. با این وجود این چسب ها معایبی دارند که توصیه می شود برای برخی از پروژه ها چسب دیگری را انتخاب نمایید. در ادامه به بررسی معایب این چسب ها می پردازیم.

معایب چسب PUR چیست؟

بازار با انواع چسب PUR و چسب های صنعتی دیگر پر شده است، اما پیدا کردن بهترین این چسب ها متناسب با نیاز شما کمی دشوار است و نیاز به تحقیق و جستجو دارد. برای اینکه مطمئن شوید آیا چسب پلی اورتان قابل اعتماد و مناسب هدف مورد نظر شما است یا خیر باید با معایب این چسب آشنا باشید. دانستن این معایب باعث می شود تا در بعضی مواقع چسب‌های دیگری را برای هدف خود جایگزین کنید.

به عنوان مثال چسب‌های پلی اورتان هر چند که برای صنایع چوب بسیار مناسب هستند اما به اندازه ی یک چسب اپوکسی برای چسباندن فلزات قوی نخواهند بود. بنابراین برای چسباندن فلزات بهتر است یکی از انواع چسب های اپوکسی را انتخاب کنید. شما می توانید برای پروژه های ساختمانی و کاشت میلگرد از چسب کاشت میلگرد  در شرکت ایران فیکست استفاده نمایید.

– اگر فضای بین دو سطحی که با چسب PUR به هم متصل می‌شوند زیاد باشد، مقاومت این چسب ها کاهش می یابد. در واقع اگر ضخامت زیادی از چسب را برای چسباندن استفاده کنید، مقاومت چسب کاهش می یابد.

– ترکیبات چسب PUR و همینطور شرایط محیط مورد استفاده روی مدت زمان لازم برای خشک شدن کامل این چسب اثر می گذارد.

– چسب پلی یورتان از دسته چسب های گران محسوب می شود که مدت زمان ماندگاری و انبارمانی محدودی هم دارد.

– این چسب ها نباید در طولانی مدت و مستقیما با پوست در تماس باشند چون به پوست آسیب می رسانند. همچنین تنفس طولانی مدت در محیط بسته هنگام استفاده از این چسب نیز منجر به مشکلات تنفسی خواهد شد.