آیا چسب کاشت میلگرد (انکر شیمیایی) برای ترمیم ترک و شکاف مناسب است؟

چسب کاشت میلگرد (انکر شیمیایی) برای ترمیم ترک

فناوری‌ های مورد استفاده در تقویت و تبدیل سازه‌های بتنی شامل فناوری های زیرسازی، فناوری کاشت میلگرد، فناوری تعمیر ترک، فناوری حفاظت از کربنیزاسیون بتن، فناوری آب‌بندی سطح بتن و غیره است. هر کدام از این روش ها را باید با توجه به شرایط واقعی و نیازمندی‌های کاربردی انتخاب کرد. همانطور که می دانید کاشت میلگرد با استفاده از چسب و انکرهای شیمیایی یکی از روش های پرکاربرد برای  تقویت سازه های بتنی است. اما آیا چسب کاشت میلگرد (چسب کاشت بولت) برای ترمیم ترک و شکاف نیز مناسب است؟ طبق تجربه مهندسان ساختمان سازی در صورت وجود ترک یا شکاف در بخش های مختلف ساختمان نظیر کف، دیوار، سقف برای برطرف کردن و پر نمودن آنها می توان از این محصول استفاده کرد.

در ادامه ضمن بررسی روش های برطرف کردن ترک و شکاف در دیوار یا سقف به کاربرد چسب کاشت میلگرد برای پر کردن این نواقص می پردازیم.

اگر برای پشتیبانی از سیستم لوله کشی و برقکشی ساختمان ها به تجهیزاتی همچون ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و سینی کابل در اصفهان نیاز دارید و یا به منظور تقویت سازه های بتنی به دنبال بهترین چسب کاشت میلگرد و  انکر بولت  مکانیکی و شیمیایی هستید با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

چگونه ترک یا شکاف دیوار را تعمیر کنیم؟

دیوارهای ساختمان ها خواه از گچ، دیوار خشک یا بتن باشند، برای رفع ترک‌های کوچک تا متوسط ​​معمولاً به چند ابزار و دستورالعمل‌های ساده نیاز خواهند داشت. ترک ها معمولا هنگام حرکت دیوار ایجاد می شوند که این عموما به دلیل زلزله یا فرونشست خانه اتفاق می افتد. همچنین مصالح ساختمانی در یک خانه به دلیل تغییرات دما منبسط و منقبض می شود و خاک زیر خانه می تواند جابجا شود که هر دو باعث ایجاد ترک در دیوار یا سقف می شوند.

چنین شکاف ها یا ترک هایی بیشتر از لحاظ ظاهری مشکل ساز هستند که می توان آنها را  با استفاده از بتونه ، فیلر اپوکسی و همینطور چسب کاشت میلگرد بر طرف کرد. اما ترک هایی که به ویژه عمیق تر و گسترده تر هستند یا پس از تعمیر دوباره ظاهر می شوند، باید توسط پیمانکاران حرفه ای تشخیص داده و تعمیر شوند، زیرا ممکن است نشان دهنده آسیب جدی به سازه باشند.

اولین قدم برای ترمیم ترک های دیوار این است که مشخص کنید دیوار ترک خورده از چه چیزی ساخته شده است. این که آیا شما با یک دیوار بتنی، یک دیوار گچی ، یا دیوار خشک سر و کار دارید، بر روشی که باید برای رفع ترک انجام دهید تأثیر می گذارد.

آیا استفاده از چسب کاشت میلگرد برای ترک و شکاف توصیه می شود؟

بله، چسب کاشت میلگرد بسیار قوی است به طوری که برای تقویت سازه های بتنی مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین می تواند یک ماده مفید و مستحکم برای ترمیم ترک ها و شکاف ها باشد. علاوه بر این چسب کاشت میلگرد به همه نوع سطح سیمانی، فلزی یا سنگی می چسبد و از توان فوق العاده ای در چسبندگی برخوردار است. این محصول حتی برای نصب و اتصال ورق های فلزی بر روی دیوار و سقف ها نیز کاربرد دارد، هرچند باید توجه کرد که سطح بتن توانایی تحمل نیروی کششی چندانی ندارد و چنین اتصالی تنها میتواند بارهای فشاری را تحمل کند.

همچنین شایان ذکر است طبق این مطلب تزریق چسب اپوکسی تاکنون با موفقیت در ترمیم ترک ‌های ساختمان‌ ها، پل‌ ها، سدها و دیگر انواع سازه‌ های بتنی (ACI 503R) استفاده شده است. البته تزریق اپوکسی به مهارت بالایی برای اجرای رضایت بخش نیاز دارد و کاربرد این تکنیک ممکن است با دمای محیط محدود شود.

در صورتی که برای پشتیبانی از سیستم لوله کشی و برقکشی ساختمان ها به تجهیزاتی همچون ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و سینی کابل در اصفهان نیاز دارید و یا به منظور تقویت سازه های بتنی به دنبال بهترین چسب کاشت میلگرد و  انکر بولت  مکانیکی و شیمیایی هستید با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

رزین اپوکسی و کاربرد آن به عنوان چسب کاشت میلگرد

نحوه استفاده از چسب کاشت میلگرد برای ترمیم ترک و شکاف ها

جهت استفاده از چسب کاشت میلگرد یا انواع دیگر چسب اپوکسی برای ترمیم ترک و شکاف دیوار ابتدا باید محل ترک ها را تمیز کنید. اولین قدم تمیز کردن ترک هایی است که آلوده هستند. البته تا جایی که این امر ممکن و عملی باشد. در واقع با توجه به اینکه آلاینده هایی مانند روغن، گریس، خاک یا ذرات ریز بتن از نفوذ و چسبندگی اپوکسی جلوگیری کرده و اثربخشی تعمیرات را کاهش می دهند، شما باید تا جایی که امکان دارد از تمیز بودن این ترک ها یا شکاف ها مطمئن باشید.

ترجیحاً، آلودگی باید با جاروبرقی یا شستشو با آب یا سایر محلول‌های تمیزکننده مؤثر حذف شود. سپس سطوح را ببندید ترک های سطحی باید آب بندی شوند تا اپوکسی قبل از ژل شدن نشت نکند. در جاهایی که نمی توان به سطح ترک دسترسی پیدا کرد، اما جایی که پر شده وجود دارد، یا جایی که یک دال بتنی در حال تعمیر است، مواد پرکننده کافی هستند. یک سطح را می توان با اعمال اپوکسی، پلی استر یا سایر مواد آب بند مناسب روی سطح ترک و اجازه سفت شدن آن، آب بندی کرد.

اگر ظاهر براق دائمی در امتداد ترک ایراد دارد و اگر فشار تزریق بالا مورد نیاز نباشد، می‌توان از یک درزگیر سطح پلاستیکی قابل جداسازی در امتداد سطح ترک استفاده کرد. هنگامی که کار به پایان رسید، می‌توان سیلر سطح را جدا کرد تا سطح بدون براقیت نمایان شود. همچنین می توان از سیمان در مواردی که ظاهر کار تکمیل شده مهم است استفاده نمود.

نحوه تزریق چسب اپوکسی برای درزگیری ترک ها چگونه است؟

چسب اپوکسی را می توان با استفاده از پمپ مخصوص تزریق چسب تزریق کرد. فشار مورد استفاده برای تزریق باید با دقت انتخاب شود. افزایش فشار اغلب باعث تسریع سرعت تزریق نمی شود. اگر ترک عمودی یا شیب دار باشد، فرآیند تزریق باید با پمپاژ اپوکسی به درگاه ورودی در پایین ترین ارتفاع شروع شود تا سطح اپوکسی به درگاه ورودی بالا برسد. برای ترک های افقی، تزریق باید از یک سر ترک به انتهای دیگر به همان ترتیب انجام شود. بعد از اینکه اپوکسی تزریق شده خشک شد، آب بند سطحی باید با سنگ زنی یا وسایل دیگر در صورت لزوم جدا شود.

باربری عناصر بتنی ترک دار پس از ترمیم با چسب های کاشت آرماتور چطور خواهد بود؟

همانطور که میدانید، بتن توانایی چندانی برای تحمل کشش ندارد. بنابراین هرچند اتصال شیمیایی (chemical bonding)  که میان چسب کاشت آرماتور با  بتن برقرار می شود توانایی هم تحمل کشش، هم تحمل فشار را دارد اما لایه زیرین این اتصال در بتن نمی‌تواند کششی تحمل کند. اگر این اتصال تحت نیروی کششی قرار بگیرد، چسب کاشت آرماتور به هر دو سطح بتنی می چسبد اما لایه زیر سطح بتن نمی‌تواند به لایه سطحی بچسبد. به این ترتیب یک لایه سطحی از روی بتن کنده شده و اتصال می شکند.

باربری عناصر بتنی ترک دار پس از ترمیم با چسب های کاشت آرماتور چطور خواهد بود؟

در عوض اتصال دو سطح بتنی با چسب های کاشت میلگرد می تواند در برش و فشار عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

باربری عناصر بتنی ترک دار پس از ترمیم با چسب های کاشت آرماتور چطور خواهد بود؟

اما مشکل جایی پدیدار میشود که ترک در سازه بر اثر عدم مهار صحیح نیروهای کششی در داخل بتن به وجود آمده باشد. در این شرایط چسب کاشت آرماتور نمی تواند مقاومت آنچنانی داشته باشد بلکه صرفاً به عنوان پر کننده عمل کرده و تغییر شکلهای سازه را کنترل میکند. برای مثال حالتی را در نظر بگیرید که نیروهای دینامیکی شونده مانند باد یا زلزله اندازه و جهت نیروی کششی را عوض کنند. وجود یک ماده پر کننده قوی برای تحمل این فشارها و کاهش تغییر شکل های سازه می تواند به صورت قابل توجهی استحکام سازه را افزایش دهد. خصوصاً که این تغییر شکل ها می توانند صدمات شدیدی به آرماتورهای سازه بزند و اثرات خستگی را در سازه چندین برابر کنند.

مهم ترین کاربرد چسب کاشت میلگرد چیست؟

حدود 150 سال است که از سازه های بتنی استفاده می شود. سازه بتنی در اصل به دلیل خواص فیزیکی و مکانیکی خوب و بسیاری از مزایای دیگر، جایگاه مهمی از مهندسی سازه های عمرانی را به خود اختصاص داده است. کار تعمیر و تقویت سازه بتنی شامل سه جنبه نگهداری، آرماتوربندی و بازسازی است. برخی اوقات برای تغییر عملکرد ساختمان و یا افزایش عمر مفید آن لازم است در مواقعی که ساختمان های موجود نیاز به بازسازی و یا مقاوم سازی دارند، به منظور برآورده ساختن الزامات ایمنی و افزایش دوام سازه های جدید و قدیمی، از تکنولوژی های جدیدی مانند فناوری کاشت میلگرد یا (آرماتور بندی) استفاده شود. کاشت میلگرد در اصل یک فناوری ویژه برای پاسخگویی به نیازهای تقویت سازه بتنی جدید است.

در تکنولوژی کاشت آرماتور ابتدا با توجه به محل طراحی و آرماتور از دستگاه حفاری مخصوص استفاده می شود، قطر و عمق سوراخ تعیین می شود، سپس بعد از حفاری، چسب کاشت میلگرد مخصوص در محل مورد نظر ریخته شده و میلگرد وارد می شود تا بتواند به طور قابل اعتماد به سازه بتنی متصل گردد.

اگر به منظور تقویت سازه های بتنی به دنبال بهترین چسب کاشت میلگرد و انکر بولت مکانیکی و شیمیایی هستید همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.