کاربردی ترین سیستم های نصب لوله های کاندوئیت کدام است؟

سیستم های نصب لوله های کاندوئیت

کاندوئیت ها لوله های برقی هستند که از سیم های برق در طول یک سازه، محافظت می‌کنند. این لوله ها برای مدت هاست که در کنار سینی کابل و نردبان کابل به عنوان یک سیستم سیم کشی ترجیحی مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا ایمنی و طول عمر سیم کشی برق ساختمان ها و صنایع گوناگون را افزایش می دهند. اما لوله های کاندوئیت برای پیاده سازی ابتدا نیاز به طراحی و اجرای یک بستر و سیستم ساپورت گذاری دارند تا در محیط پروژه به درستی قرار بگیرند. هنگام نصب لوله های کاندوئیت و قرار دادن یک سیستم سیم کشی برق در محل، باید انواع سیستم هایی که قابلیت اجرا و پیاده سازی دارند مورد بررسی قرار گرفته، تا بر اساس شرایط پروژه بهترین سیستم های نصب لوله های کاندوئیت انتخاب گردد.

به عنوان مثال استفاده از چنل ساپورتها (سی پروفیل)  به همراه بستهای چنگالی یکی از کاربردی ترین سیستم های نصب لوله های کاندوئیت است که لوله های برق را در کل مسیر سیم‌کشی پشتیبانی می‌کند. برای تهیه انواع یو چنل ساپورت و سی چنل و بستهای کاندوئیت و چنگالی همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

قبل از اینکه به معرفی کاربردی ترین سیستم های نصب لوله های کاندوئیت بپردازیم. ابتدا در خصوص اهمیت لوله های کاندوئیت در پروژه های سیم کشی و کابل کشی توضیح خواهیم داد. با ایران فیکست همراه باشید.

بیشتر بخوانید: لوله برق چیست؟

لوله کاندوئیت چیست و نصب آن چه اهمیتی دارد؟

کاندوئیت در اصل یک لوله محافظ سخت و بادوام است که سیم‌ ها یا کابل ‌های مورد استفاده در کاربردهای الکتریکی و سیم کشی های برق را که معمولاً به محافظت در برابر نور خورشید و سایر عناصر نیاز دارند، کاملاً پوشانده و از آنها در برابر این عوامل تخریب کننده محیطی نظیر رطوبت و خطر جوندگان محافظت می ‌کند. این لوله های برق می توانند از جنس فلز یا پلیمر باشند.

لوله برق چیست؟

سیم های برق از طریق لوله های کاندوئیت کشیده می شوند و سپس معمولاً از زیر زمین، دیوارها، زیر راهروها و یا زیر سقف، در داخل ساختمان عبور می کنند. در یک سیستم برق کشی بدون نصب لوله های کاندوئیت، سیم ها و کابل های برق در معرض شرایط محیطی خشن مثل رطوبت قرار می گیرند که در نهایت خورده شده و احتمالاً آسیب زیادی می بینند.

از طرفی در صورت آتش سوزی کابل های برق، اگر لوله های کاندوئیت وجود نداشته باشد ممکن است این آتش به همه ی قسمت های ساختمان سرایت کند. بنابراین نصب لوله های کاندوئیت برای محافظت هر چه بیشتر از سیم کشی ساختمان در برابر تمام عناصر بیرونی یا داخلی و بالعکس ضروری است.

انواع لوله های کاندوئیت

– لوله کاندوئیت فولادی: لوله های فولادی سفت و سخت، قوی ترین نوع پوشش لوله های برق هستند. لوله های فولادی به دلیل استحکام و دوام بالایی که دارند یکی از بهترین انتخاب ها برای محافظت از سیم ها در هنگام نصب لوله های کاندوئیت هستند. معمولا این لوله ها برای حفاظت در برابر خوردگی با پوشش رنگ کوره ای عرضه میشوند.

– لوله کاندوئیت فولاد گالوانیزه: برای سیم کشی برق در مناطق مرطوب یا زیر زمین از لوله های کاندوئیت با جنس فولاد گالوانیزه جهت جلوگیری از جذب رطوبت و زنگ زدگی استفاده می شود.

– لوله کاندوئیت آلومینیوم: این جنس از لوله کاندوئیت در ایران مرسوم نمی باشد. برای سیم کشی برق در مناطقی که ممکن است حرکت یا لرزش وجود داشته باشد از لوله های کاندوئیت با جنس فلز انعطاف پذیر مانند آلومینیوم استفاده می شود که همچنین در شرایط مرطوب نیز مناسب است.

– لوله کاندوئیت PVC: لوله کاندوئیت جنس PVC هم ارزان‌تر است و هم قوی و ضد آب بوده و نرخ جذب پایینی دارد.

سینی کابل و اتصالات

لوله های کاندوئیت معمولا بر روی سطح دیوار یا سقف نصب می گردند و برای این منظور به تکیه گاه ها و نگه دارنده های مناسب نیاز دارند. برای نصب این تجهیزات باید بستها و اتصالات مورد نیاز را در سقف یا دیوار محکم ساخت. در مرحله بعد لوله های برق، به اندازه های لازم بریده شده و با اتصالات مناسب داخل این بستها نصب می شوند. در نهایت سیم کشی داخل لوله ها انجام میگردد.

اگر به تجهیزاتی نظیر چسب کاشت میلگرد و  انکر بولت،  ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و سینی کابل در اصفهان نیاز دارید همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

کاربردی ترین سیستم های نصب لوله های کاندوئیت کدام است؟

نصب لوله های کاندوئیت شامل مراحل مختلفی از جمله اندازه گیری طول مسیر، برش، رزوه کشی و خم کردن آن برای مطابقت دادن با مسیر برق کشی در پروژه، سپس نصب اتصالات و تکیه گاه های لازم برای نگهداری از لوله های برق همچون سی چنلها و پروفیل ساپورت و بستهای چنگالی است. پس از نصب سی پروفیلهای ساپورت باید لوله های کاندوئیت توسط بست چنگالی روی آنها محکم شده و سیم کشی انجام شود. در نهایت باید ایمنی سیستم و آزمایش اتصالات انجام گردد.

ساپورتها ها، بستها ‌ها و دیگر نگه دارنده ها در اصل مانند استخوان ‌ها و ماهیچه‌ های یک سیستم برق کشی عمل می کنند که سیم ها و لوله های برق درون آنها قرار گرفته و محکم می شوند. لوله های کاندوئیت در انشعابات و فضاهایی که جای نصب کمی وجود دارد جایگزین مناسبی برای  سینی و نردبان کابل هستند. البته تجهیزاتی همچون نردبان کابل و سینی کابل قابلیت سفارشی سازی دارند، در نتیجه به شما این امکان را می‌دهند تا آنها را با سایت خاص و نیازهای بار خود تطبیق دهید. ضمنا دسترسی های بعدی و در نتیجه تعمیرات و نگه داری از آنها ساده تر است. جهت سفارش یا استعلام قیمت ساخت انواع سینی کابل در اصفهان و همچنین سفارش انواع نردبان کابل در اصفهان با ما تماس بگیرید.

نحوه نصب لوله کاندوئیت

  • بررسی مسیر و چیدمان لوله ها

ابتدا باید ضمن بررسی نقشه ها و با توجه به معماری فضا تصمیم بگیرید که مسیر لوله کشی از کجا خواهد بود. در این بررسی ملزومات اجرا مانند دسترسی هنگام نصب و یا تعمیر احتمالی، امکان ساپورت گذاری و نصب بستهای نگه دارنده و نظایر آن  را در نظر داشته باشید.

  • تصمیم گیری برای نحوه ساپورت گذاری

در مرحله بعد باید در مورد نحوه اجرای ساپورت تصمیم بگیرید. آیا میخواهید از بستهای تکی استفاده کنید، یا میتوانید از ساپورت چنلها و سی چنلها به همراه بست چنگالی استفاده نمایید. اتصال بست به دیوار یا سقف با میخکوب اجرا میشود یا با رول پلاک؟ چنل ها به دیوار یا سقف میچسبند یا به کمک پیچ های متری و با با فاصله از آنها اجرا میشوند.

نحوه ساپورت گذاری

  • اندازه گیری و برش لوله ها

حالا لوله ها را متناسب با مسیر برش زده و محل برش را براده گیری کنید.

  • نصب لوله ها

لوله ها را به اتصالاتی مانند بوشنها ، زانو ها و جعبه برقها متصل کنید. این اتصال برای لوله های پی وی سی به کمک چسب و برای لوله های فلزی، رزوه ای خواهد بود. لوله ها را روی بستها و ساپورتهای خود محکم کنید.

منابع: pinaxsteel.com و  www.altenergy.org