نحوه اجرای چسب کاشت میلگرد

نحوه اجرای چسب کاشت میلگرد

مهندسانی که به دنبال نحوه اجرای چسب کاشت میلگرد هستند عموما برای تقویت سازه های بتنی و ایجاد ظرفیت باربری بیشتر، بر اساس نیاز پروژه استفاده از انکر بولت شیمیایی را ترجیح داده اند. زیرا همانطور که در مقالات قبلی به این موضوع اشاره کردیم هنگام تقویت سازه های بتنی با انکر بولت ها باید تفاوت انواع انکر شیمیایی و انکر مکانیکی را بدانید تا بتوانید بهترین فناوری و روش را برای تقویت بتن پیدا کنید.

روش های زیادی برای تقویت سازه های بتنی وجود دارد و مهندسان با توجه به شرایط واقعی و الزامات کاربردی پروژه، مناسب ترین فناوری را در طراحی و ساخت به کار می گیرند. برخی از فناوری‌های مورد استفاده در تقویت و تبدیل سازه‌های بتنی عبارتند از: فناوری زیرسازی، فناوری کاشت میلگرد، فناوری تعمیر ترک، فناوری حفاظت از کربنیزاسیون بتن، فناوری تصفیه سطح بتن، فناوری آب‌بندی سطح بتن و غیره. یکی از روش های تقویت سازه های بتنی افزایش آرماتور تکیه‌گاه با کاشت میلگرد است که این روش به کمک چسب کاشت میلگرد یا انکر شیمیایی که نوعی چسب مخصوص در صنایع ساختمانی به شمار می رود انجام می شود.

به طور کلی میتوان میلگردهایی که در بتن کاشته می شوند را از نظر کارکرد به دو دسته تفکیک کرد:

  1. کاشت میلگرد به عنوان انکر: در این حالت سر آزاد میلگرد که از بتن بیرون می ماند، معمولا رزوه شده و کوتاه است و به کمک آن ورق فلزی یا غیر فلزی به بتن متصل میشود.
  2. کاشت میلگرد به عنوان قسمتی از آرماتوربندی بتن جدید (rebar) : در این حالت که بیشتر هنگام گسترش و افزایش ابعادی بتن موجود رخ میدهد، میلگرد به منظور اتصال بتن ریزی جدید به قسمت بتنی قدیمی کاشته میشود.

موضوع اصلی این مقاله، دسته دوم است که بیشترین کاربرد را در مفاومسازی بتن دارد.

اگر به تجهیزاتی نظیر ساپورت تاسیسات ، ساپورت لوله و سینی کابل در اصفهان نیاز دارید و یا به منظور تقویت سازه های بتنی به دنبال بهترین چسب کاشت میلگرد و  انکر بولت  مکانیکی و شیمیایی هستید با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

رزین اپوکسی و کاربرد آن به عنوان چسب کاشت میلگرد

استفاده از چسب کاشت میلگرد برای مهار میلگرد در بتن

حدود 150 سال است که سازه های بتنی به دلیل برخورداری از خواص فیزیکی و مکانیکی خوب و بسیاری از مزایای دیگر جایگاه ویژه ای را در مهندسی سازه های عمرانی به خود اختصاص داده اند. البته با گذشت زمان و افزایش طول عمر سازه های بتنی، این بناها ممکن است دچار تغییر کاربری و یا فرسودگی شده و یا با تغییر آیین نامه های ملی و بین المللی از نظر طراحی غیر ایمن محسوب شوند و به بازسازی و مقاوم سازی احتیاج پیدا کنند.

یکی از راههای مقاومسازی بنا ها افزایش ابعاد بتن در مقاطع مختلف و یا حتی اضافه کردن عناصر سازه ای جدید به ساختمان می باشد. برای این منظور فرآیند کاشت میلگرد در بتن قدیمی و آرماتوربندی بتن جدید مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه به محدودیت های طراحی و ساخت، به منظور برآورده ساختن الزامات ایمنی و افزایش دوام سازه های جدید و قدیمی، در مواقعی که مقاوم سازی سنتی کافی نیست، از فناوری های مقاوم سازی جدید نظیر کاشت میلگرد با چسب مخصوص استفاده می شود. در تکنولوژی کاشت آرماتور ابتدا باید قطر میلگردها و جانمایی آنها توسط طراح سازه محاسبه شود. سپس با توجه به کاتالوگ چسب، عمق سوراخ باید تعیین گردد. این عمق به عوامل مختلفی نظیر برند و نوع چسب کاشت آرماتور، مشخصات بتن، چیدمان آرماتور و غیره بستگی دارد. سپس با استفاده از دستگاه حفاری مناسب (دریل یا کر گیر)  سوراخکاری در بتن با عمق و قطر مناسب انجام می شود.

پس از حفاری، چسب مخصوص کاشت میلگرد با استحکام بالا درون حفره ریخته شده و سپس آرماتور را در سوراخ قرار می دهند و بی حرکت میگذارند تا زمان گیرش آن سپری شود. سپس از آرماتور کاشته شده برای بستن شبکه آرماتور بتن جدید استفاده میکنند. مطالعه مقاله مراحل و ضوابط کاشت میلگرد را برای آگاهی دقیقتر از مراحل کاشت به شما توصیه میکنیم.

برای خرید بهترین چسب کاشت میلگرد همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

تفاوت کاشت میلگردهای برشی و کششی

به منظور اطمینان از اتصال بین بتن سازه قدیمی و جدید در هنگام تقویت بتن ها و افزایش ظرفیت باربری سازه ها آرماتورهایی که با چسب در بتن قدیمی کاشته میشوند تنها راهکار موثر است. بکارگیری انکر بولت شیمیایی یا چسب کاشت میلگرد باعث می شود میلگردهای فولادی با بتنی قدیمی درگیر شده و این درگیری را به شبکه آرماتور بتن جدید انتقال دهند.

مراحل و ضوابط کاشت میلگرد

با توجه به ماهیت نیروهایی که باید توسط این میلگردهای کاشته شده، بین دو قسمت بتن منتقل شود، کاشت آرماتور را میتوان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. آرماتورها برشی: در این حالت بیشترین نیرویی که در مرز بتن ریزی جدید توسط میلگردهای کاشته شده منتقل میشود، نیروی برشی می باشد. این وضعیت بیشتر زمانی رخ میدهد که بخواهیم افزایش مختصری در مقاطع موجود بدهیم. برای مثال برای تقویت حجم پی و یا ژاکت بتنی تیر و ستون و یا افزایش ضخامت دال و نظایر آن. در این حالت معمولا عمق کاشت و سایز آرماتورها زیاد نیست. در عوض تعداد آماتور های کاشته شده بیشتر است تا نیرو بتواند به صورت گسترده تری منتقل شود.
  2. آرماتورهای کششی: در این حالت بیشترین نیرویی که در مرز بتن ریزی جدید توسط میلگردهای کاشته شده منتقل میشود، نیروی کششی می باشد. این وضعیت بیشتر زمانی رخ میدهد که بخواهیم عنصر سازه ای جدیدی به ساختمان اضافه کنیم. برای مثال برای اضافه کردن یک دیوار برشی یا ستون یا شناژ و نظایر آن. در این حالت معمولا عمق کاشت و سایز آرماتورها بالاست. در عوض به خاطر محدودیت جا برای کاشت، معمولا در تعداد آماتور های کاشته شده محدودیتهایی وجود دارد.

نحوه اجرای چسب کاشت میلگرد

مهم ترین نکات اجرای چسب کاشت میلگرد به ترتیب عبارتند از:

  1.  موقعیت یابی

برای اجرای چسب کاشت میلگرد محل و چیدمان سوراخ های حفاری را با توجه به الزامات طراحی علامت گذاری کنید. حتما از سر خوردن و جابجایی مته هنگام حفاری جلوگیری کنید.

  1. حفاری

در مورد انتخاب دستگاه برای حفاری دقت کنید. دریلهای چکشی برای سوراخکاریهای عمیق با ضخامت بالا در بتنی که تراکم آرماتور بالا دارد اصلا مناسب نیستند. در چنین مواردی بهتر است از دستگاههای کر گیر استفاده نمایید. مته باید عمود بر صفحه عضو بتنی باشد و شیب آن بیش از 8 درجه نباشد. پیشرفت حفاری نباید خیلی سریع باشد تا از تاثیر گرمای سر حفاری بر مقاومت بتن اطراف حفاری جلوگیری شود.

  1. پاک کردن سوراخ

قبل از اجرای چسب کاشت میلگرد باید هر گونه گرد و غبار داخل سوراخ را بردارید. در طول فرآیند حفاری، خاک در سوراخ جمع می شود، به خصوص زمانی که سوراخ به سمت پایین حفر می شود، این گرد و خاک به راحتی خارج نمی شود. وجود گرد و خاک در سوراخ به طرز چشمگیری از چسبندگی چسب می کاهدبهتر است از فشار هوا (تفنگ باد) برای تمیز کردن سوراخ ها استفاده کنید.

پس از اتمام حفاری، عمق سوراخ را بررسی کنید و اگر قطر سوراخ مناسب بود، باقیمانده گرد و غبار داخل سوراخ را با هوای فشرده خارج کنید، سپس دیواره سوراخ را برس بکشید و دوباره سوراخ را با هوا تمیز کنید.

تمیز بودن حفره ای که قرار است کاشت میلگرد در آن انجام شود بسیار مهم است. بنابراین شما باید این کار را 3 تا 5 بار تکرار کنید تا جایی که هیچ گرد و غبار و ناخالصی در سوراخ باقی نماند.

  1. تهیه چسب کاشت میلگرد

دقت داشته باشید که چسب کاشت میلگرد انواع مختلفی دارد که از لحاظ چند جزئی بودن، قیمت و مدت زمان گیرش با هم متفاوت هستند. همچنین بنا به حساسیت کار گاهی استفاده از برندهای معتبر به دلیل تاییدیه های فنی تنها گزینه است. برای خرید برندهای مختلف چسب کاشت میلگرد همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

  1. کاشت میلگرد در بتن

پس از تهیه و آماده سازی چسب کاشت میلگرد مطابق با الزامات طراحی، چسب به صورت دستی یا با تفنگ های مخصوص در سوراخ تزریق می شود تا حدود دو سوم عمق سوراخ را بپوشاند. سپس باید میلگرد فولادی را با یک حرکت دورانی در سوراخ پر شده با چسب کاشت میلگرد قرار دهید.

(توجه داشته باشید که گاهی اوقات پس از قرار دادن میلگرد تا انتها، برگشت‌هایی ایجاد می‌شود که باید از آن جلوگیری کرد).

  1. توجه به زمان گیرش چسب

برای ادامه کار شما باید حتما زمان گیرش چسب کاشت میلگرد را در نظر داشته باشید و منتظر بمانید تا چسب به استحکام لازم برسد. تنها در این زمان است که میتوانید برا روی میلگرد بارگذاری کنید.

معمولاً با توجه به دما و نوع چسب کاشت میلگرد 1 تا 2 روز طول می کشد تا چسب به خوبی عمل کند و میلگرد به عنوان یک تکیه گاه ایمن اماده برای مراحل بعدی شود.

چسب کاشت میلگرد باید کاملا مطمئن و واجد شرایط برای پروژه شما باشد که الزامات طراحی و مقررات مربوطه را به خوبی برآورده کند. چسب باید کاملاً مطابق با نسبت مورد نیاز مشخصات محصول و با اندازه گیری دقیق تهیه شود و به محض تهیه از آن استفاده شود. برای خرید انواع چسب کاشت میلگرد همین امروز با شرکت ایران فیکست تماس بگیرید.

  1. بازرسی کیفیت

مهندس ارشد پروژه و بازرس کیفیت باید هر روز کیفیت را در محل پیگیری و بررسی کند و با مشاهده هر گونه مشکل فوراً برخورد کرده و یا گزارش دهد. به محض اینکه مشخص شد که وضعیتی مغایر با نقشه در حین ساخت وجود دارد، ساخت و ساز نباید کورکورانه ادامه پیدا کند و تنها پس از به دست آمدن نقشه تغییر طرح می توان ساخت و ساز را ادامه داد.

جهت خرید چسب کاشت میلگرد در اصفهان و دریافت راهنمایی های بیشتر در خصوص نحوه اجرای چسب کاشت میلگرد تولید شده در شرکت ایران فیکست با ما تماس بگیرید.

 

منبع: www.horseen.com  و  min.news